Stor plantebaseret messe vil i weekenden vise tusindvis af gæster vejen til klimamålene

Den 5. og 6. november 2022 vil en lang række af landets største og mest innovative plantebaserede virksomheder vise fremtidens smagfulde fødevarer frem for anslåede 5.000 gæster i Øksnehallen i København.

Markedet for plantebaserede køderstatninger boomer globalt, og danske virksomheder står på spring for at tage del i det voksende marked for fremtidens klimavenlige fødevarer.

Den 5.-6. november viser Dansk Vegetarisk Forening i samarbejde med andre store brancheaktører vejen til fremtidens fødevarer ved messen Organic Plant Based Expo i Øksnehallen. Det er første gang, at der bliver holdt en 100 % økologisk og plantebaseret messe i Danmark, og 50 udstillere glæder sig til at vise de anslåede 5.000 besøgende plantebaseret mad på højeste plan. Langt de fleste billetter ventes solgt ved indgangen, men forsalget er gået flot, så over 1.000 har allerede købt en billet.

“Der er opstået en udbredt myte om, at plantebaserede produkter er kedelige eller unaturlige, og at omstillingen af vores mad er vanskelig. Vi vil med messen vise, at der faktisk er et væld af spændende produkter, som kan gøre omstillingen nemmere”, siger Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

Når dansk landbrug i de kommende år skal omlægge produktionen i en langt mere klimavenlig retning, står den plantebaserede produktion af fødevarer til mennesker i centrum. Plantebaserede fødevarer bruger mindre plads, har et langt mindre klimaaftryk og skåner miljøet i forhold til en animalsk produktion og er en helt afgørende udvikling på vejen mod de danske klimamål.

Organic Plant Based Expo er en oplagt lejlighed til at se, føle og smage, hvad vi skal leve af at producere og sælge af klimavenlige og smagfulde fødevarer i fremtiden.

Ud over udstillere byder programmet på faglige oplæg om plantebaseret kost, paneldebatter, underholdning med musik og meget mere. Du kan bl.a. møde Vicki Berlin, Anders Morgenthaler, Søren Bregendal, Gittemarie, Martin Keller og Maria Felding på scenen. Der vil desuden være uddeling af priserne for Årets Plantebaserede Supermarked, Årets Plantebaserede Produkt og Årets Økologiske Plantebaserede Startup.

Danmark er helt i front

Det er tre år siden, at Dansk Vegetarisk Forening senest var vært for en messe, dengang med 4.000 gæster. Siden har coronapandemien sat en stopper for de storre arrangementer, og Organic Plant Based Expo 2022 er derfor ventet med ekstra spænding.

"Messen i 2019 var en kæmpe succes, hvor flere stadeholdere undervurderede efterspørgslen og måtte skaffe ekstra forsyninger og i nogle tilfælde var nødt til at melde tidligt udsolgt. Men nu er vi tilbage, og denne gang med en helt økologisk messe", siger Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef Mie Nordly.

Organic Plant Protein A/S er messens hovedsponsor, og iværksætterparret Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen ser messen som en gylden mulighed for at eksponere dansk økologi og plantebaseret mad.

"Økologien og det plantebaserede skal gå hånd i hånd, hvis vi skal løse de store globale udfordringer med klima, biodiversitet og rent grundvand. Det er derfor en vigtig beslutning, at Plant Based Expo er forbeholdt økologiske produkter. Messen giver også en fantastisk mulighed for at vise både forbrugerne og de professionelle køkkener, at dansk økologi er helt i front med udvikling af lokalt producerede, velsmagende og nemme løsninger på plantebaseret mad, som kan bidrage til at reducere det alt for store forbrug af kød," siger Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen fra Organic Plant Protein A/S.

Er du journalist og/eller fotograf, er du velkommen til at kontakte DVF's presseafdeling for at blive akkrediteret. Der vil være mulighed for en rundvisning på messen samt for at smage på retterne i madområdet.

Messen arrangeres af Dansk Vegetarisk Forening og er blevet til med støtte fra Fonden for økologisk landbrug og Organic Plant Protein i samarbejde med Øksnehallen/DGI-Byen, Plantebranchen, Plantebaseret Videnscenter, PlanteVærket, VeggieWorld m.fl.

Gæster kan købe billetter på https://organicplantbasedexpo.dk/billetter/ – der er rabat til medlemmer af Dansk Vegetarisk Forening.

I 2019 afholdt Dansk Vegetarisk Forening en lignende messe, der blev en enorm succes med 4.000 fremmødte. Denne gang har messen plads til endnu flere besøgende. Foto: DVF
Fremtiden rimer ikke på kødsovs. Skilt set under Folkets Klimamarch den 30. oktober 2022. En mere plantebaseret kost er altafgørende, hvis Danmark skal nå sine mlijø- og klimamålsætninger. Foto: DVF

Dansk Vegetarisk Forening (DVF) arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er en central aktør på det plantebaserede område i Danmark og samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere. Vi er også en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel.