Stor opbakning til corona-ramt indsamling – men historisk lavt resultat

Folkekirkens Nødhjælp frygtede for søndagens indsamling, der igen i år blev digital fremfor en traditionel dør-til-dør-indsamling. Trods stor kreativitet og gode initiativer fra trofaste frivillige rundt om i landet blev der i alt indsamlet 4,2 millioner kroner. Det er 60 % mindre end før corona.

I år måtte indsamlingsbøsserne igen blive i kælderen. I stedet har trofaste frivillige samlet ind digitalt. Foto: Marie Hald.

Det lykkedes at indsamle 4,2 millioner kroner i forbindelse med Folkekirkens Nødhjælps årlige indsamling. Det viser en midlertidig prognose søndag aften.

For andet år i træk har corona tvunget Folkekirkens Nødhjælp til at aflyse den traditionelle indsamling. I stedet er der blevet samlet ind på sociale og digitale medier.

”Resultatet er både frygtet og forventet, fordi det er umuligt at erstatte det fysiske møde mellem mennesker med selv de nyeste og mest smarte digitale løsninger,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.

”I snart 25 år har vores frivillige gået fra dør til dør i hele landet for at samle ind til verdens fattigste, og deres lokale forankring og store arbejde er livsnerven i vores indsamling. De frivilliges besøg er vores påmindelse til danskerne om, at der er brug for næstekærlighed og støtte til mennesker i nød.”

Mange velgørende organisationer har de seneste år overvejet, om dør-til-dør-indsamlinger er et levn fra fortiden.

”Det er de på ingen måde, kan vi nu slå fast. Vi kan simpelthen ikke opnå de samme resultater uden det store arbejde, som tusindvis af frivillige udfører landet over, når de går rundt og samler ind i lokalmiljøet,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp håber, at indsamlingen næste år igen kan vende tilbage i sin traditionelle form.

De seneste fem år har Folkekirkens Nødhjælp samlet mellem 10-14 millioner kroner ind til den årlige indsamling – med undtagelse af 2020, hvor indsamlingen også var ramt af corona. Her samlede organisationen 4,5 millioner kroner ind.

For yderligere information kontakt presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp, Lasse Emil Kristiansen, på tlf. 5060 4015 eller lekr@dca.dk

Folkekirkens Nødhjælp sender 3 millioner kroner til Gaza21.5.2021 18:00:13 CEST | Pressemeddelelse

Våbenhvilen torsdag aften mellem Israel og Hamas baner nu vejen for, at Folkekirkens Nødhjælp kan få hjælpen frem til de mange mennesker, der står uden tag over hovedet. ”Vi har oplevet en rørende stor opbakning til vores nødhjælpsindsats i Gaza - og våbenhvilen baner vejen for, at vi kan få hjælpen frem til dem, der har de største behov. Det gælder både den akutte hjælp til at redde liv, og den mere langsigtede indsats med at få genopbygget folks hjem og livsgrundlag,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen. Folkekirkens Nødhjælp har allokeret 1,2 millioner fra Udenrigsministeriets nødhjælpskasse og et tilsvarende beløb fra den norske Regering. Derudover har organisationen indsamlet omkring en halv million kroner blandt danskerne til nødhjælp og genopbygning i Gaza. Så der er i første omgang knap 3 millioner kroner til indsatsen, der går via organisationens palæstinensiske partnere i Gaza. ”Folk har brug for vand, mad og et sikkert sted at sove. Det er n

De humanitære og menneskelige konsekvenser i Israel-Palæstina kan blive uoverskuelige19.5.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fælles udmelding om situationen i Gaza og på Vestbredden på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark, Oxfam IBIS, Red Barnet, Dignity, EuroMed Rights, International Rehabilitation Council for Torture Victims, FN-forbundet, Danner, International Media Support, KFUM og KFUK i Danmark, Globalt Fokus, Betlehems Venner, Det Danske Hus i Palæstina.