Stor opbakning til corona-ramt indsamling – men historisk lavt resultat

Folkekirkens Nødhjælp frygtede for søndagens indsamling, der igen i år blev digital fremfor en traditionel dør-til-dør-indsamling. Trods stor kreativitet og gode initiativer fra trofaste frivillige rundt om i landet blev der i alt indsamlet 4,2 millioner kroner. Det er 60 % mindre end før corona.

I år måtte indsamlingsbøsserne igen blive i kælderen. I stedet har trofaste frivillige samlet ind digitalt. Foto: Marie Hald.

Det lykkedes at indsamle 4,2 millioner kroner i forbindelse med Folkekirkens Nødhjælps årlige indsamling. Det viser en midlertidig prognose søndag aften.

For andet år i træk har corona tvunget Folkekirkens Nødhjælp til at aflyse den traditionelle indsamling. I stedet er der blevet samlet ind på sociale og digitale medier.

”Resultatet er både frygtet og forventet, fordi det er umuligt at erstatte det fysiske møde mellem mennesker med selv de nyeste og mest smarte digitale løsninger,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.

”I snart 25 år har vores frivillige gået fra dør til dør i hele landet for at samle ind til verdens fattigste, og deres lokale forankring og store arbejde er livsnerven i vores indsamling. De frivilliges besøg er vores påmindelse til danskerne om, at der er brug for næstekærlighed og støtte til mennesker i nød.”

Mange velgørende organisationer har de seneste år overvejet, om dør-til-dør-indsamlinger er et levn fra fortiden.

”Det er de på ingen måde, kan vi nu slå fast. Vi kan simpelthen ikke opnå de samme resultater uden det store arbejde, som tusindvis af frivillige udfører landet over, når de går rundt og samler ind i lokalmiljøet,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp håber, at indsamlingen næste år igen kan vende tilbage i sin traditionelle form.

De seneste fem år har Folkekirkens Nødhjælp samlet mellem 10-14 millioner kroner ind til den årlige indsamling – med undtagelse af 2020, hvor indsamlingen også var ramt af corona. Her samlede organisationen 4,5 millioner kroner ind.

For yderligere information kontakt presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp, Lasse Emil Kristiansen, på tlf. 5060 4015 eller lekr@dca.dk

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li