Stor milepæl: Vækstfonden har finansieret mere end 10.000 virksomheder siden fondens etablering

Mere end 10.000 virksomheder har siden fondens etablering i 1992 fået finansiering, og sidste år alene blev der tilføjet mere end 1500 virksomheder til porteføljen. I 2020 har Vækstfonden på den baggrund bidraget til at skabe og fastholde mere end 20.000 arbejdspladser.
Foto: Vækstfonden

Listen er lang, når det gælder brancher og geografisk placering for de virksomheder, Vækstfonden har været med til at finansiere de seneste snart 30 år, og som nu tæller mere end 10.000 virksomheder. Vækstfonden blev i sin tid etableret for at læne sig ud, hvor markedet tøver, støtte op om udvikling og innovation i etablerede virksomheder og være med til at udvikle fremtidens nye teknologier og virksomheder. Her snart 30 år efter etableringen, er det stadig Vækstfondens rolle, og den er blevet større over årene, fortæller adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard:

”Vækstfonden skal bidrage til at udvikle de virksomheder, vi har, og samtidig være med til at skabe nye virksomheder ved at træde til, hvor markedet tøver. På vegne af knap seks millioner danskere kan vi træde ind som en risikovillig og langsigtet finansieringspartner, og bygge bro til den private kapital, så vi sammen kan gøre danske virksomheder stærkere og udvikle morgendagens vindere. Det er en markant milepæl, at vi nu er nået ud til mere end 10.000 virksomheder, der hvert år bidrager til det danske BNP med mange milliarder kroner.”

Lokale styrker skaber globale virksomheder
Vækstfonden rundede de 10.000 virksomheder med årsregnskabet fra 2020. Her blev tilføjet yderligere 1500 virksomheder, som i sig selv er et rekordhøjt antal virksomheder for fonden i et enkelt år. Samtidig nåede Vækstfonden ud i 97 af landets kommuner med risikovillig kapital i 2020, og det er også en af Vækstfondens fornemmeste opgaver, fortæller Rolf Kjærgaard.

”Siden dag ét har Vækstfonden arbejdet for at finansiere virksomheder i hele Danmark. Det er rundt om i hele landet, at virksomhederne ligger. Og det er i de lokale miljøer, at nye idéer, arbejdspladser og styrkepositioner blomstrer op. Robotklyngen i Odense er et fremragende eksempel herpå. Fra Vækstfonden gik vi tidligt ind med risikovillig og langsigtet kapital, fordi der kom spændende teknologi ud fra miljøet omkring universitetet, og fordi vi troede og fortsat tror meget på industrien. Dermed var vi med til at bane vejen for, at vi nu har en absolut styrkeposition inden for robotteknologi i Danmark, siger Rolf Kjærgaard og fortsætter:

”Men for os er det lige så vigtigt at kunne stille garantier til den lokale tømrer eller yde lån til mere produktion i den mellemstore industrivirksomhed. I Vækstfonden vil vi være brikken, der får den samlede finansieringsløsning til at gå op. Uanset om det er krisetider eller opgangstider, om det er til håndværkeren eller IT-iværksætteren, og om det er i Ballerup eller Bøvlingbjerg.”

Væktsfondens årsrapport 2020

Vækstfonden har siden 1992 finansieret over 10.000 virksomheder for mere end 38 mia. kr. Samlet set har Vækstfondens aktiviteter alene i 2020 været med til at:

• Skabe og fastholde 20.000 arbejdspladser
  • Forøge BNP med 15 mia. kr.
  • Bidrage til 8 mia. kr. i skatteindtægter via selskabs-, indkomst- og produktskatter.

Læs hele Vækstfondens årsresultat her.

For pressehenvendelser kontakt
Kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen, 31930573 eller e-mail cea@vf.dk

Foto: Vækstfonden
Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard