Stor gruppe danskere tager medicin næsten dagligt

Ny holdningsundersøgelse fra sundhed.dk viser, at 46,8 procent af de 1014 adspurgte borgere tager receptpligtig medicin næsten dagligt.

Hvis du tilhører den gruppe af danskere, som tager medicin næsten dagligt, kan du med fordel bruge Medicinkortet på sundhed.dk. Her kan du blandt andet anmode din læge om genbestilling af receptpligtig medicin, så du slipper for telefonkø hos lægen, ligesom du kan se hvilken medicin du får, og hvor mange udleveringer du har tilbage.

”Den nye løsning, hvor man selv kan anmode om genbestilling af medicin, gør det let for borgerne. Og det er jo det, der er hele humlen ved sundhed.dk; at det er nemt for borgere at orientere sig i sundhedssystemet, at vi sparer tid for læger og hospitalspersonale, og at borgere føler sig velinformerede om deres eget sygdomsforløb,” siger bestyrelsesformand for sundhed.dk, Jens Stenbæk.

Formålet med Medicinkortet er samtidig at reducere antallet af medicineringsfejl, men også at reducere antallet af genindlæggelser på grund af medicineringsfejl og at gøre tidsforbruget til afklaring af borgerens aktuelle medicinoplysninger mindre.

Fakta

På sundhed.dk kan du logge ind i dit medicinkort og læse mere om, hvordan du bruger det. Du kan også hente en app så du kan tilgå Medicinkortet direkte fra din smartphone. Du kan hente appen her: Medicinkortet

Drikker du nok vand i varmen?12.7.2018 08:00pressemeddelelse

Motionerer du i morgensolen? Eller foretrækker du en løbetur, når sommersolen står højt på himlen? De varme sommertemperaturer kan nemlig være hårde ved motionister, der bevæger sig udenfor. Varmen bidrager til øget svedproduktion, og du kan risikere dehydrering, hvis du ikke husker at indtage nok væske. Ved let dehydrering vil du opleve nedsat ydeevne og træthed. Hvis dehydreringen er moderat til svær, bliver din krops funktioner nedsat, og du oplever at blive udmattet og forvirret. Læs på sundhed.dk hvad du selv kan gøre for at undgå dehydrering, og hvornår du bør tage kontakt til lægen: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/foerstehjaelp/varme-og-kulde/dehydrering-indtoerring/