Stor DI-undersøgelse: Vejen er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

Vejen er nu Danmarks mest erhvervsvenlige kommune. Det fremgår af Dansk Industris årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden i landets kommuner, hvor Vejen får topkarakterer af de lokale virksomheder.

- Det er en kæmpe, positiv nyhed, at en af kommunerne i vores område bliver Danmarks mest erhvervsvenlige kommune. Det er resultatet af en målrettet indsats, som virksomhederne nu kvitterer for. Og det er noget, vi alle kan glæde os over, for det gavner både væksten og jobskabelsen at have et godt erhvervsklima, siger formanden for DI Sydvestjylland, Jesper Toft Mathiasen, Regional Vice President i Lineage Logistics i Esbjerg.

Det er første gang, at Vejen Kommune bliver nr. 1 i den landsdækkende undersøgelse, som hvert år tiltrækker sig stor opmærksomhed blandt virksomheder og kommuner. Hidtil er det kun Ikast-Brande og Herning, der har kunnet blive nr. 1.

Virksomhederne i Vejen Kommune roser særligt kommunens indsats for at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft. Også jobcentrets samarbejde med virksomhederne får topkarakter.

- I en tid hvor virksomheder over hele Danmark mangler arbejdskraft, så er det utroligt flot, at virksomhederne i Vejen særligt roser kommunen for dens indsats på dette område. Det er ikke kun en kommunal opgave at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Men kommunerne har faktisk rigtigt mange muligheder for at hjælpe virksomhederne på netop dette område, siger Jesper Toft Mathiasen.

God dialog

Virksomhederne peger også på, at der generelt er en god dialog mellem erhvervslivet og Vejen Kommune. Det gælder både dialogen med politikerne og med kommunens embedsmænd. Samtidig får kommunen ros for sin formidling af væsentlig information til virksomhederne.

- Undersøgelsen af den lokale erhvervsvenlighed i kommunerne analyserer en lang række forskellige forhold, som er vigtige for de lokale virksomheder. Og Vejen Kommune scorer virkeligt flot hele vejen igennem. Det vil vi gerne kvittere for, siger Jesper Toft Mathiasen.

- Vejen Kommune er et flot eksempel på en kommune, som meget tydeligt viser, at man prioriterer det lokale erhvervsliv meget højt. Det er utroligt vigtigt for de lokale virksomheder, at rammevilkårene for at drive virksomhed, og samarbejdet med kommunen, er i orden. Så vi vil gerne sige et stort tillykke til Vejen Kommune med den flotte 1. plads, siger formanden.

Vejen Kommune får også ros for sin sagsbehandling både i forhold til byggesager og miljøforhold. Her oplever virksomhederne, at de får en hurtig, effektiv og kompetent sagsbehandling.

Også inden for den grønne omstilling oplever virksomhederne, at kommunen er en rigtig god samarbejdspartner. Kommunen bliver bl.a. rost for at bidrage til at virksomhederne kan drives mere bæredygtigt.

Laveste score opnår kommunen i kategorien ”Infrastruktur og transport”, og her er det muligheden for at benytte offentlig transport til at komme på arbejde, der trækker ned, mens de kommunale veje fortsat får en positiv vurdering af virksomhederne

Chefkonsulent Morten Karlsbjerg
Mail: moka@di.dk