Stor, dansk hospitality-aktør sætter turbo på arbejdet med bæredygtighed

Efter flere pandemi-år med kraftigt nedsat aktivitet grundet rejse- og forsamlingsrestriktioner, snurrer forretningshjulene atter hos Bellagroup. Den øgede aktivitet må og skal spejles i et tilsvarende øget fokus på virksomhedens aftryk på klima, miljø og det omgivende samfund, siger gruppens bæredygtighedsdirektør, og løfter sløret for nye, ambitiøse målsætninger og initiativer.

Bellagroup

59 store konferencer og events. 430.000 overnattende hotelgæster. 2022 var et travlt år i Bellagroup, som driver Bella Center Copenhagen og Bella Arena, samt hotellerne Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky og Copenhagen Marriott Hotel.

Ovenpå en udfordrende Corona-periode, som både involverede et navne-, ejer- og ledelsesskifte, er forretningsaktiviteten nu for alvor begyndt at vende tilbage i Bellagroup. Det fremgår af en netop offentliggjort Responsible Hospitality-rapport, som beskriver virksomhedens arbejde med bæredygtighed i det forgange år, samt præsenter nye ambitioner for fremtiden.

”Bellagroup har gennem mange år været en frontløber på bæredygtighedsagendaen, men pandemien satte sine naturlige begrænsninger. Nu skal vi for alvor op i gear igen,” siger Director of Responsible Hospitality, Frida Ulrik-Petersen, og uddyber:

”Det jo dejligt, at gæsterne igen vender tilbage til hotellerne og de store kongresser, men international turisme og hospitality er ikke kun en nødvendig vækstmotor for økonomi og arbejdspladser – det er også en branche, som har et stort klima- og miljøaftryk. Coronatiden har vist os, at de fysiske møder har en helt særlig værdi, så dem skal vi beholde. Men for at vi kan skabe de her møder på den mest ansvarlige måde, kræver det, at vi nu for alvor sætter strøm til vores ambitioner om at være en visionær og bæredygtig spiller på området.”

Net zero-mål, Science Based Targets, ISO-certificeringer og en rekordstor solcellepark

I starten af maj blev en kommende solcellepark på taget af Bella Center Copenhagen udråbt som et af Danmarks 50 mest inspirerende virksomhedsprojekter indenfor grøn omstillingaf Børsen Bæredygtig. Men projektet – der med sine 16.000 m2 og en produktionskapacitet på mere end 2,79 MW – resulterer i Sjællands største, tagintegrerede solcellepark fra november, er kun et ud af flere tiltag, som præsenteres i den nye rapport.

Ambitionerne for 2023 tæller desuden certificering af alle Bellagroups tre hoteller, samt Bella Center Copenhagen gennem de internationale ISO 14001 og ISO 20121-standarder for henholdsvis miljøledelse og bæredygtig eventledelse. Dertil kommer et netto-nuludledningsmål på tværs af gruppen med deadline i 2050, ligesom Bellagroup i 2023 vil tilslutte sig Scienced Based Targets initiative (SBTi) og dermed forpligte sig til at fremlægge konkrete, ambitiøse og videnskabeligt validerede klimamål.

”Gennem et intenst fokus på at energioptimere vores drift, har vi allerede reduceret vores scope 1 og 2-udledninger med 20% siden 2019, og med den kommende solcellepark reduceres gruppens CO2e-aftryk med yderligere 10-15% allerede i år,” fortæller Frida Ulrik-Petersen, og konkluderer:

”Men vi vil videre til næste niveau denne rejse, og derfor skal vi også inddrage vores kunder og samarbejdspartnere på en transparent og troværdig måde undervejs. Det kræver fælles indsatser, innovationskraft og risikovillighed reelt at forsøge at gøre en branche som vores mere grøn. Det er en udfordring, vi er passionerede omkring og tager op som led i arbejdet med at sikre Københavns position som en international topdestination for fremtidens store, bæredygtige events.”

Milepæle i Bellagroups arbejde med Responsible Hospitality i 2022

• Byggeriet af en tagintegreret solcellepark er påbegyndt på Bella Center Copenhagen med en egen energiproduktion på over 2,79 MW svarende til en årlig CO2e-reduktion på 370 tons. Byggeriet står færdigt i slutningen af 2023

• Udfasning af toiletengangsartikler på alle gruppens hoteller

• DGNB Guld-certificering af Bella Arena

• Green Key gencertificering af alle enheder

• Underskrivning af Wonderful Copenhagens ambitiøse manifest "Planet Copenhagen" for bæredygtig turisme.

Ambitioner for Bellagroups arbejde med Responsible Hospitality i 2023

• Kortlægning af CO2e-udledninger fra scope 1, 2 og 3 (primære udledninger) gennem et klimarapporteringssystem

• Fastlæggelse Science Based Targets

• Offentliggørelse af gruppens net zero 2050 plan

• ISO 14001- og 20121-certificering på alle hoteller og venues

• Kunne tilbyde event-kunder detaljerede klimarapporter

• Kemikaliefri Viima-rengøring på alle Bellagroups hoteller

• Installation af 5.500 nye LED-lyskilder på AC Hotel Bella Sky Hotel inden udgangen af 2023 svarende til en årlig reduktion af CO2e-udledning på 120 tons

Yderligere ressourcer

Du finder Bellagroups nye Responsible Hospitality-rapport for 2022 ved at klikke her.

Bellagroup tæller Bella Center Copenhagen og Bella Arena, men også hotellerne AC Hotel Bella Sky, Crowne Plaza Copenhagen Towers og Copenhagen Marriott Hotel.
Director of Responsible Hospitality i Bellagroup, Frida Ulrik-Petersen.
De fleste af Bellagroups forretningsenheder - herunder Bella Center Copenhagen, Bella Arena, AC Hotel Bella Sky og Crowne Plaza Copenhagen Towers ligger i Ørestad i København. Her er det nye Bellakvarter ved at skyde op omkring Bella Centers haller.

Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.