Stine måtte kæmpe - men nu er hun årets lærling

Den 21 årige Stine Donskov Bager er blevet valgt som årets lærling i 2022 af DI Sydvestjylland. Stine er i lære som værktøjsmager hos LEGO og bliver færdiguddannet til august.
Fra venstre: Senior Manager, Claus Morten Larsen, Årets Lærling Stine Donskov Bager, og DI Sydvestjyllands formand Jesper Toft Mathiasen.

Men den unge værktøjsmager har måtte kæmpe ekstra hårdt for at tilegne sig den teoretiske viden under uddannelsen. Stine er nemlig ordblind.

- I starten var Stine en stille pige, der ikke gjorde det store væsen af sig. Men det har virkeligt ændret sig på en super positiv måde. Stine har brugt sin ordblindhed konstruktivt. Det med at skulle kæmpe for tingene har gjort hende enormt stærk, og enormt værdifuld for hendes kolleger, siger Stines chef, Claus Morten Larsen, Senior Manager i LEGO.

I dag er Stine mentor for mange nye lærlinge. Hun sørger for, at de føler sig velkomne på arbejdspladsen og føler sig inkluderet i fællesskabet. Hun deltager også i LEGOs roadshows rundt omkring i landet for at reklamere for uddannelser, så LEGO kan tiltrække andre unge mennesker til lærepladser på virksomheden.

- Det mest fantastiske er at Stine ikke bare kæmper for sig selv. Så snart hun har mulighed, støtter hun sine kollegaer. Vi har efterfølgende ansat andre unge mennesker, der er ordblinde, og i samtalen har vi gerne inkluderet Stine, således hun også kan fortælle, hvordan man kan lykkes, selvom man har udfordringer. Og så er Stine en rigtig dygtig værktøjsmager, siger Claus Morten Larsen.

DI Sydvestjyllands Lærlingepris 2022 blev overrakt til Stine Donskov Bager på årets Erhvervstræf, der fandt sted på Hotel Legoland i Billund. Det var DI Sydvestjyllands formand, Regional Vice President i Lineage Logistics, Jesper Toft Mathiasen, der overrakte prisen.

- I DI Sydvestjylland vil vi gerne give et skulderklap til en lærling eller en elev, der har været særligt engageret, dygtig, fagligt interesseret eller har udmærket sig på en særlig social måde i løbet af praktikperioden. Vi har brug for unge, der kan vise andre unge, at det faktisk er ret fedt at tage en uddannelse på en virksomhed, fordi det giver så mange muligheder fremadrettet. Derfor er det også en stor fornøjelsen af kunne overrække Lærlingeprisen til Stine, siger Jesper Toft Mathiasen.

Yderligere oplysninger fås hos Senior Manager Claus Morten Larsen, LEGO, 23237683– eller hos chefkonsulent Morten Karlsbjerg, DI, 2917 9440

Chefsekretær Lissen Svellov
Mail: lsb@di.dk