Eva - Danmarks EvalueringsinstitutEva - Danmarks Evalueringsinstitut

Stigning i optagne studerende på pædagoguddannelsen

Del

Pædagoguddannelsen oplever for første gang i fire år en stigning i antallet af optagne studerende. Dermed er en kedelig kurve knækket. I alt er 86 flere studerende optaget på pædagoguddannelsen end i 2019 – en stigning på 2 %.

Når håbefulde ansøgere til videregående uddannelser efter midnat (28. juli) får svar, er der flere kommende pædagoger iblandt dem end de seneste fire år. Trods et lille fald (1 %) i antallet af kvote 1-ansøgere til pædagoguddannelsen i år, er der sammenlignet med 2019 flere optagne på uddannelsen. I alt er der i år 4.955 optagne på pædagoguddannelsen.

Det er glædeligt, at der har været flere kvalificerede ansøgere til pædagoguddannelsen i år, siger Camilla Thorgaard, EVA’s områdechef for videregående uddannelse.

”I en tid med stigende børnetal og politiske ambitioner om at sikre mere uddannet personale og større kvalitet på børneområdet, er det en god nyhed, at pædagoguddannelsen optager flere studerende. Der er ganske enkelt brug for, at pædagoguddannelserne kan tiltrække kvalificerede ansøgere og fylde studiepladserne op.”

Fortsat ledige pladser på pædagoguddannelsen

Stigningen i optagne på pædagoguddannelsen er dog lavere end på flere andre uddannelser i et år, hvor de videregående uddannelser har modtaget rekordmange ansøgninger. Stigningen har været højere på nogle af de andre velfærdsuddannelser. Fx har folkeskolelærer og sygeplejerske oplevet stigninger på hhv. 6 og 7 % i optagne.

Den beskedne fremgang skal også ses i lyset af, at det i de seneste år har det været vanskeligt for pædagoguddannelsen netop at få fyldt studiepladserne op, siger Camilla Thorgaard.

"Med stigningen i optaget i år er pædagoguddannelsen kun lige netop tilbage på samme niveau som i 2018 (4.957 optagne). Og også i 2020 er der ledige pladser på pædagoguddannelserne landet over. I alt har 14 ud af 35 uddannelsessteder ledige pladser på pædagoguddannelsen. Sidste år var det 12 ud af 35 steder. Der er dermed stadig potentiale for at øge optaget yderligere i de kommende år".

Rekordmange optagne samlet set – og flere ikke-optagne

Også samlet set på de videregående uddannelser er der i år flere optagne end tidligere. Faktisk slår 2020 rekord i antal optagne med i alt 69.526 ud af de 94.604 ansøgere til videregående uddannelser. Det er en stigning på 6 % sammenlignet med 2019, hvor der blev optaget 65.714.

Andelen af ikke-optagne, forstået som differencen mellem antal ansøgere og antal optagne med semesterstart denne sommer eller vinter, er også steget sammenlignet med 2019 med hele 9 %.

Denne stigning er større end stigningen i optagne. De 5000 nye studiepladser, som et enigt Folketing tidligere på sommeren valgte at oprette, har dog afbødet mængden af afslag. De unge har både søgt og fået mulighed for at komme ind på uddannelser inden for bl.a. It, STEM og økonomi, pointerer Camilla Thorgaard.

”I forbindelse med finanskrisen tilbage for 10-12 år siden så vi en stigning i andelen af ikke-optagne på op mod 50 %. Der er vi heldigvis ikke i år.”

Områdechef Camilla Thorgaard kan kontaktes på mobil 3525 4634.

Nøgleord

Billeder

Links

Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Østbanegade 55, 3. sal
2100 København Ø

35 55 01 01http://www.eva.dk/

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.

Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Mange elever i 10. klasse oplever et fagligt løft20.5.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Mange elever oplever, at de løfter sig fagligt i 10. klasse. Især de fagligt svageste angiver, at det ekstra skoleår har gjort dem dygtigere og styrket deres faglige selvtillid. Det viser en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse lavet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Samtidig føler mange elever, at de udvikler sig socialt og personligt i løbet af det ekstra skoleår, og at de efterfølgende er blevet mere afklarede om valget af ungdomsuddannelse.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum