Stigende trafik over Storebælt påvirker resultat positivt trods covid-19

Lastbiltrafikken fortsætter med at stige på både Storebæltsbroen og Øresundsbron i de første måneder af 2021, og personbiltrafikken er langsomt på vej op igen efter at have været hårdt ramt af covid-19 pandemien. I forhold til forventningerne er resultatet tilfredsstillende.

På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 15 pct. i første kvartal af 2021 sammenlignet med sidste år, hvor personbilerne faldt mest med 18 pct. Lastbiltrafikken steg derimod med 4 pct., mens bustrafikken faldt med 80 pct. Indtægterne fra vejtrafikken faldt med 38 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år og var på 556 mio. kr.

Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 85 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.

- I årets første måneder afspejler lastbiltrafikken på begge broer udviklingen i det høje aktivitetsniveau i erhvervslivet, og på Storebæltsbroen blev der sat rekord i marts med det højeste antal lastbiler siden åbningen. Personbilerne er nu også så småt på vej tilbage, og samlet set bidrager indtjeningen positivt til periodens resultat. Det er dog fortsat for tidligt at sige, hvornår trafikken vil være på sammen niveau som før covid-19 pandemien, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

Koncernens renteudgifter var på 61 mio. kr. og 20 mio. kr. højere end samme periode sidste år, hvilket primært skyldes højere inflation.

På Øresundsbron faldt den samlede trafik med 54 pct. i forhold til 2020, hvor personbiltrafikken faldt med 61 pct., mens lastbiltrafikken steg med 0,7 pct. I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 242 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken er således faldet med godt 42 pct.

Resultatet før værdiregulering og skat, inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 356 mio. kr. mod et overskud på 464 mio. kr. i 2020.

Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 2.656 mio. kr.mod en indtægt på 398 mio. kr. i samme periode sidste år. Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 2.350 mio. kr. mod et overskud på 672 mio. kr. sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 18,3mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.

Baseret på et foreslået og vedtaget udbytte fra A/S Storebælt for 2020 har Sund & Bælt Holding A/S på generalforsamlingen 19. april 2021 vedtaget at udlodde et ekstraordinært udbytte på 1.378 mio. kr. til staten i 2021.

Forventningerne til resultatet for 2021 er fortsat et overskud før dagsværdiregulering og skat på mellem 1,8 – 2,0 mia. kr. Budgettet indeholder en forventet effekt af den fortsatte nedlukning af arbejdspladser og landegrænser de første måneder af 2021. Der er dog fortsat usikkerhed knyttet til en eventuel længerevarende effekt af nedlukningen som følge af covid-19 pandemien, primært i forhold til trafikindtægterne.

Læs hele rapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts*

Mio. kr.

Indtægt, vej (Storebælt)

556

594

636

Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

77

81

87

Andre indtægter

20

14

19

Indtægter i alt

653

689

742

Omkostninger

Af- og nedskrivninger

Resultat af primær drift (EBIT)

352

373

440

Renteomkostninger

Resultat før værdiregulering

291

332

400

Værdiregulering **)

325

-1.088

Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)

242

205

31

Resultat før skat

862

Skat

144

Resultat efter skat

672

513

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 177 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 66 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 356 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts

I alt

-15 pct.

-54 pct.

Broløb på Storebælt den kommende lørdag9.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser 14.000 løbere Storebæltsbroen, når foreningen Broløbet Storebælt skyder løbet i gang. Broen er åben under hele løbet, men turen over Storebælt vil tage lidt længere tid, mens løberne passerer. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn/Jylland, og vejens status ændres fra motorvej til almindelige landevej med hastighed på 80 km/t. Trafikomlægning sker fra kl. 14.30 og frem til kl. 20, hvor trafikken forventes at være omlagt til normaltrafik igen. I den periode vil turen over broen tage 10-15 minutter længere en normalt. I tilfælde af uheld vil der kunne opstå længere forsinkelser. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 123

Cykelløb over Storebælt på lørdag2.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer cykelløbet Aarhus – Odense – København Storebæltsbroen. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være normal trafik med 110 km/t i to spor i retning mod Fyn og Jylland, mens der kun vil være ét spor farbart for biler i retning mod Sjælland og hastighedsbegrænsning på 80 km/t. I denne periode vil det langsomme spor og nødsporet være dedikeret til cykelløbet Indskrænkning til et spor sker kl. 13.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 20. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 1231 med Bro Info. Tjenesten ophører automatisk efter syv dage. Læs mere om cykelløbet på arrangørens hjemmeside.

Stigende fritidstrafik over broerne bidrager til positivt resultat27.8.2021 08:52:32 CEST | Pressemeddelelse

Både fritidstrafikken og lastbilerne benyttede i stigende grad Storebæltsbroen og Øresundsbron i andet kvartal af 2021 i takt med lempelse af covid-19 restriktionerne. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager dette til et tilfredsstillende resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 7,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 6,8 pct. og lastbiltrafikken med 8,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således med 115 mio. kr. i forhold til første halvår af 2020 og var på 1.293 mio. kr. Trafikken er fortsat 18,5 pct. lavere end samme periode i 2019 før pandemien. Vejindtægterne er 131 mio. kr. lavere end i 2019, og restriktioner og nedlukninger har fortsat en væsentlig effekt på koncernens indtægter. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er ikke påvirket af covid-19 pandemien og var på 168 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år. - Vi kan se en stigning i fritidstrafikken hen over forår og sommer,

Sommerferie gav trafikrekorder på Storebælt10.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Selvom mange i år valgte at rejse udenlands på sommerferie viser tallene for trafikken over Storebælt, at rigtig mange har holdt ferien herhjemme. I juli kørte mere end 1,3 mio. biler gennem Storebælts betalingsanlæg og slog dermed den eksisterende rekord fra sidste sommer. Juli blev således den største rejsemåned hidtil i broens historie. I alt kørte 1.349.545 køretøjer over bæltet i juli, svarende til en daglig gennemsnitstrafik på 43.534. Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra juli 2020 på 1.293.596 køretøjer. Foruden månedsrekorden blev der også sat ny døgnrekord. Lørdag den 31. juli blev den travleste rejsedag på broen med børnefamilier i tætpakkede biler på vej til og fra sommerferie. I alt 56.291 biler kørte over broen og slog dermed den tidligere døgnrekord, der blev sat 17. juli i år. Weekendrekorden fra uge 30 i 2019 blev også slået tre gange i juli måned, senest da 107.665 biler passerede Storebælt i weekenden 31 juli / 1. august, hvor der var mest pres på hjemturstraf