Stigende trafik bidrager til godt årsresultat
På Storebæltsbroen og Øresundsbron har 2022 budt på flere trafikrekorder hen over sommeren, mens lastbiltrafikken på begge broer satte ny årsrekord. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året.
I 2022 var trafikken over Storebæltsbroen for første gang tilbage på niveau med 2019 og tiden før covid-19. Årets første måneder var påvirket af covid-19 restriktioner, men trafikken normaliserede sig i løbet af første kvartal. Personbiltrafikken lå i 2022 7,0 pct. over 2021, mens lastbiltrafikken satte ny årsrekord og lå 2,7 pct. over trafikken året før.
Samlet passerede 13,2 mio. køretøjer, svarende til en døgntrafik på 36.293 køretøjer. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.091 mio. kr. og steg med 5 pct. i forhold til 2021.
På Øresundsbron steg den samlede trafik med 40,4 pct. i forhold til 2021. Året startede med skærpede indrejseregler, men trafikken begyndte at stige, da de blev ophævet. Personbiltrafikken steg med 44,4 pct. i forhold til 2021, mens lastbiltrafikken steg med 7,9 pct. Den samlede trafik på Øresundsbron lå i forhold til 2019 inden covid-19 fortsat 9,7 pct. lavere i 2022. I alt passerede 6,7 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 88 mio. kr.
- På trods af, at trafikken på begge broer i årets første måneder var påvirket af covid-19 restriktioner, har en positiv udvikling og flere rekorder hen over året været med til at sikre os et tilfredsstillende resultat for året. Vi kan derfor både betale udbytte til staten på 1.306 mia. kr. og afdrage næsten 0,2 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger var 870 mio. kr. højere end i 2021 og udgjorde 1.435 mio. kr., hvilket primært skyldes en kraftig stigning i inflationen. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 1.162 mio. kr., hvilket er 742 mio. kr. lavere end i 2021.
Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en indtægt på 19.696 mio. kr. mod en indtægt i 2021 på 802 mio. kr. og påvirker årets resultat efter skat positivt. Resultatet efter skat blev et overskud på 15.844 mio. kr. mod et overskud på 2.055 mio. kr. i 2021.
For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 156 mio. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2022 er 17,5 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 36 år fra åbningsåret. Gælden ventes at være tilbagebetalt i 2034.
Sund & Bælt Holding A/S udloddede et ekstraordinært udbytte til staten på 1.265 mio. kr. i 2022 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Efter udlodning af forventet ekstraordinært udbytte i 2023 på 1.306 mio. kr., vil Sund & Bælt have udloddet samlet 12.392 mio. kr. til staten med 10.698 mio. kr. til den politiske aftale om En grøn transportpolitik og ca. 1.694 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af dele af den fynske motorvej.
Forventningerne til resultatet for 2023 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,2-1,5 mia. kr. I budgettet er indarbejdet en forventning om faldende trafikindtægter på 1,9 pct., drevet af afmatning i økonomien, og en forudsætning om inflation på 3,5 pct. Her vil en stigning på 1 pct. have en effekt på årets driftsomkostninger og belaste resultatet med 10 mio. kr. Ligeledes vil fortsat høj inflation påvirke størrelsen af årets investeringer grundet prisudvikling på råvarer generelt og særligt stål og energi.
Læs årsrapporten
Resultat for Sund & Bælt koncernen*
|
|
|
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
3.091 |
2.932 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
309 |
304 |
Nettoomsætning øvrige |
77 |
75 |
Nettoomsætning i alt |
3.477 |
3.311 |
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-598 |
-501 |
Afskrivninger |
-823 |
-779 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
2.056 |
2.031 |
Finansielle poster ekskl. Værdiregulering |
-1.435 |
-565 |
Resultat før værdiregulering |
621 |
1.466 |
Værdiregulering **) |
18.761 |
656 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
19.382 |
2.122 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
1.476 |
584 |
Resultat før skat |
20.858 |
2.706 |
Skat |
-5.014 |
-653 |
Resultat efter skat |
15.844 |
2.055 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 2022 en indtægt på 935 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 541 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.162 mio. kr.
Antal køretøjer |
I alt pr. år (mio.) |
Døgntrafik |
Stigning |
Døgntrafik |
Stigning |
|||
2022 |
2021 |
2019 |
2022 |
2021 |
2019 |
|||
Storebælt |
|
|
|
|
|
|
|
|
Øresund |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
Femern Bælt-projektet tester fremtidens CO2-reducerede beton12.11.2024 10:11:20 CET | Pressemeddelelse
Femern Bælt-projektet deltager som det første store anlægsbyggeri i en afgørende teststøbning af fremtidens beton med reduceret CO2-aftryk.
Sund & Bælt får ny finansdirektør11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. december 2024 tiltræder Janne Dyrlev som ny finansdirektør i Sund & Bælt. Janne Dyrlev har baggrund i finans- og pensionsbranchen hos blandt andet MobilePay, Danske Bank, Danica og senest som finansdirektør i Forca A/S. I Sund & Bælt får hun reference til administrerende direktør Mikkel Hemmingsen. ”Jeg ser frem til at få Janne med om bord. Hendes store erfaring inden for det finansielle område bliver vigtig for det fortsatte arbejde med effektivisering af forretningen og risikostyring i hele koncernen, herunder Femern Bælt-tunnelen, der er Danmarks største anlægsprojekt”, siger Mikkel Hemmingsen. Janne Dyrlev overtager jobbet som CFO efter Signe Thustrup Kreiner, som stoppede i Sund & Bælt ved udgangen af august. For Janne Dyrlev er det især udsigten til at være med til at bygge varig infrastruktur i verdensklasse, som hun ser frem til. ”Sund & Bælt er en virksomhed med et tydeligt formål om at forbinde Danmark og Danmark med vores naboer, og hvor bæredygtighed bliver tænkt ind
Mulighed for etablering af solcelleanlæg ved Storebæltsforbindelsen6.11.2024 13:03:43 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt sender etableringen af en solcellepark på et areal nær Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg i udbud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum