Stigende trafik bidrager til godt årsresultat

På Storebæltsbroen lå trafikken 10,9 pct. højere end i 2020, men fortsat 6,3 pct. under 2019. Lastbiltrafikken har under hele pandemien ligget på et højt niveau og steg i 2021 med 9,4 pct. i forhold til 2020. Samlet passerede 12,4 mio. køretøjer forbindelsen, svarende til en døgntrafik på 34.072 køretøjer.
Udsvingene i personbiltrafikken afspejlede i løbet af året graden af restriktioner. Under nedlukningen i årets første måneder faldt den til mere end 30 pct. under niveauet for 2019, mens sommerens trafik bød på månedsrekorder i både juli og august. Sensommeren var igen præget af meget trafik i weekenderne.
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 2.932 mio. kr. og steg med 13,7 pct. i forhold til 2020.
På Øresundsbron steg den samlede trafik med 4,8 pct. i forhold til 2020, men set i forhold til 2019 er trafikken faldet med 35,7 pct. I alt passerede knap 4,8 mio. køretøjer forbindelsen. Året startede og sluttede med skærpede indrejseregler, hvilket blev afspejlet i trafiktallene. Personbiltrafikken faldt med 39,2 pct., mens lastbiltrafikken steg med 7,5 pct. I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 584 mio. kr. Omsætningen fra vejtrafikken steg med 47 mio. kr.
- Trafikken har i årets løb på både Storebæltsbroen og Øresundsbron været ramt af restriktioner som følge af corona, hvilket har påvirket indtægterne. Mens personbiltrafikken blev hårdt ramt, var lastbiltrafikken i flere perioder over 2019-niveau, og var med til at sikre os et tilfredsstillende resultat for året. Vi kan derfor både betale udbytte til staten på knap 1,3 mia. kr. og afdrage næsten 0,8 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
Jernbanevederlagene i A/S Øresund og A/S Storebælt er i alt faldet med 11 mio. kr. Det skyldes primært en planlagt nedregulering af vederlaget til A/S Øresund.
Koncernens renteudgifter var 237 mio. kr. højere end i 2020 og udgjorde 567 mio. kr. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 1.904 mio. kr., hvilket er 91 mio. kr. højere end i 2020.
Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en indtægt på 802 mio. kr. mod en udgift i 2020 på 1.853 mio. kr. og påvirker årets resultat efter skat positivt med 2.071 mio. kr. Resultatet efter skat blev et overskud på 2.055 mio. kr. mod et underskud på 123 mio. kr. i 2020.
For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 785 mio. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2021 er 17,6 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er øget med 2 år til 36 år. Gælden ventes at være tilbagebetalt i 2034.
Sund & Bælt Holding A/S udloddede et ekstraordinært udbytte til staten på 1.378 mio. kr. i 2021 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Efter udlodning af forventet ekstraordinært udbytte i 2022 på 1.265 mio. kr., vil Sund & Bælt have udloddet samlet 11.086 mio. kr. til staten med 10.200 mio. kr. til den politiske aftale om En grøn transportpolitik og ca. 886 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af dele af den fynske motorvej. Der udestår en udbytteforpligtigelse til staten på 9.798 mio. kr. i 2022-priser inklusive medfinansiering af Infrastrukturplan 2035.
Forventningerne til resultatet for 2022 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,8-2,1 mia. kr. Budgettet indeholder en forventning om, at trafikken vender tilbage til normalen fra tiden før covid-19, men det er forbundet med usikkerhed. Herudover kan øgede finansieringsomkostninger i forbindelse med inflation påvirke årets resultat.
Læs hele årsrapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen*
|
Mio. kr. |
2021 |
2020 |
|
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
2.932 |
2.578 |
|
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
304 |
315 |
|
Nettoomsætning øvrige |
75 |
76 |
|
Nettoomsætning i alt |
3.311 |
2.969 |
|
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-501 |
-481 |
|
Afskrivninger |
-779 |
-811 |
|
Resultat af primær drift (EBIT) |
2.031 |
1.740 |
|
Finansielle poster ekskl. Værdiregulering |
-565 |
-330 |
|
Resultat før værdiregulering |
1.466 |
1.410 |
|
Værdiregulering **) |
656 |
-1.674 |
|
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
2.122 |
-264 |
|
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
584 |
223 |
|
Resultat før skat |
2706 |
-41 |
|
Skat |
-653 |
-82 |
|
Resultat efter skat |
2.055 |
-123 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 2021 en indtægt på 146 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 438 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.904 mio. kr.
|
Antal køretøjer |
I alt pr. år (mio.) |
Døgntrafik |
Stigning |
Døgntrafik |
Stigning |
|||
|
2021 |
2020 |
2019 |
2021 |
2020 |
2019 |
|||
|
Storebælt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Øresund |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+4521704450lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Juletrafikken på Storebælt17.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I løbet af juleferien forventes mere end 250.000 trafikanter at krydse Storebæltsbroen. Ifølge prognoserne bliver de travleste dage den 23. december og 2. juledag.
Munck Havne & Anlæg vinder opgave om udvidelse af motorvej11.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt tildeler første etape af opgaven med at udvide Øresundsmotorvejen til Munck Havne & Anlæg. Projektet skal forbedre fremkommeligheden på motorvejen, der i dag er præget af omfattende kødannelse og trængselsproblemer i myldretiden.
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum





