Stigende trafik bidrager til et tilfredsstillende resultat

Både fritidstrafikken og lastbilerne benyttede i stigende grad Storebæltsbroen og Øresundsbron i 1. halvår af 2022 og overstiger niveauet før covid-19. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat.
På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 20,5 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken steg med 23,2 pct. og lastbiltrafikken med 4,7 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således 15,3 pct. i forhold til første halvår af 2021 og var på 1.491 mio. kr. Trafikken er stort set tilbage på samme niveau som før pandemien og er efter 1. halvår 1,9 pct. lavere end samme periode i 2019.
Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 152 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år.
På Øresundsbron steg vejtrafikken med 85,2 pct. i forhold til samme periode i 2021. Personbiltrafikken steg med 99,8 pct., mens lastbiltrafikken er steget med 9,6 pct. i forhold til samme periode i 2019 inden covid-19 pandemien er trafikken samlet set fortsat 14,7 pct. lavere.
- På begge broer har trafikken været stigende i foråret, og det bidrager til et tilfredsstillende resultat for det første halvår. Vi kan se, denne tendens er fortsat hen over sommeren, hvor der blev sat flere rekorder. På Storebæltsbroen kørte mere end 60.000 biler gennem betalingsanlægget på et døgn, hvilket er det højeste antal i broens historie, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 913 mio. kr. I 2022 er resultatet påvirket positivt af en stigning i trafikindtægter på 136 mio. kr. og negativt påvirket af højere renteomkostninger på 61 mio. kr.
Koncernens renteudgifter steg til 651 mio. kr., hvilket primært skyldes gennemslag af højere inflation.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 590 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 787 mio. kr.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 15.272 mio. kr. Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 12.372 mio. kr. mod et overskud på 2.696 mio. kr. sidste år. Resultatet er positivt påvirket af værdireguleringer på 12.600 mio. kr.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal 18,4 mia. kr. og er øget med 0,7 mia. kr. siden 31. december 2021. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.
Forventningerne til resultatet for 2022 nedjusteres til et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,5-1,65 mia.kr. Nedjusteringen sker som følge af den fortsatte inflation, der påvirker koncernens finansieringsomkostninger. Forventningen til helåret tager udgangspunkt i en årlig inflation på 6,5 pct. En ændring i den forventede inflation på 0,5 procentpoint vil medføre en ændring i koncernens renteomkostninger i størrelsesorden 70 mio. kr.
Inflation og prispres vurderes at have en begrænset effekt på årets driftsomkostninger, men vil påvirke størrelsen af årets investeringer som følge af prisudviklingen på råvarer generelt og på stål og energi i særdeleshed. Den fortsatte forøgelse i prisniveauet vil på sigt blive afspejlet i stigende anlægsomkostninger og brugerbetaling af infrastrukturen.
Læs halvårsrapporten her.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)
Mio. kr. |
2022 |
2021 |
Indtægt, vej (Storebælt) | 1.491 | 1.293 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) | 152 | 154 |
Andre indtægter | 40 | 39 |
Indtægter i alt | 1.683 | 1.486 |
Driftsomkostninger | -288 | -231 |
Afskrivninger | -389 | -387 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1.006 | 868 |
Renteomkostninger | -651 | -241 |
Resultat før værdiregulering | 355 | 627 |
Værdiregulering **) | 14.594 | 2.489 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) | 913 | 343 |
Resultat før skat | 15.862 | 3.459 |
Skat | -3.490 | -763 |
Resultat efter skat | 12.372 | 2.696 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 678 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen ekskl. værdireguleringer udgør et overskud på 235 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 590 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
Storebælt |
|||||
Bilerpr. dag | 2022 | 2021 | Vækst2022/21 | 2019 | Vækst2022/19 |
Personbiler |
29.978 | 24.335 | 23,2 pct. | 31.138 | -3,7 pct. |
Lastbiler | 4.695 | 4.484 | 4,7 pct. | 4.140 | 13,4 pct. |
Busser | 86 | 33 | 158,1 pct. | 138 | -37,8 pct. |
I alt | 34.758 | 28.851 | 20,5 pct. | 35.416 | -1,9 pct. |
Øresund | |||||
Bilerpr. dag | 2022 | 2021 | Vækst2022/21 | 2019 | Vækst2022/19 |
Personbiler |
14.886 | 7.450 | 99,8 pct. | 17.920 | -16,9 pct. |
Godstrafik |
1.648 | 1.504 | 9,6 pct. | 1.419 | 16,2 pct. |
Busser | 97 | 29 | 238,4 pct. | 157 | -38,0 pct. |
I alt | 16.632 | 8.983 | 85,2 pct. | 19.496 | -14,7 pct. |
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+4521704450lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
Vedligehold på Storebæltsbroen i næste uge14.8.2025 13:14:17 CEST | Pressemeddelelse
I næste uge udføres der vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Det sker i aften- og nattetimerne for at genere trafikken mindst muligt. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum