Stigende priser er danskernes største bekymring

Stigende priser topper danskernes liste over bekymringer i de kommende 6 måneder. Hele 7 ud af 10 danskere er bekymret for, at der vil komme yderligere prisstigninger, og hver anden dansker forventer, at inflationen fortsat vil stige i minimum samme tempo som vi har set de seneste 6 måneder. Det viser et nyt økonomisk tillidsbarometer fra PwC.

Det nye økonomiske tillidsbarometer, som PwC netop har lanceret i samarbejde med Epinion, tager temperaturen på danskernes oplevelse af den økonomiske situation i Danmark og deres egen personlige situation, deres økonomiske muligheder og bekymringer samt forventede adfærd.

“PwC’s økonomiske tillidsbarometer viser, at inflationen for alvor har fået tag i danskerne, der er allermest bekymret for, at priserne stiger. Prisstigninger topper listen efterfulgt af bekymringen for svækket købekraft og besparelse på offentlig velfærd,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner.

Blandt de danskere, der vurderer, at deres økonomiske situation er dårlig eller meget dårlig, er hele 88 % bekymrede for, at priserne stiger i løbet af de kommende 6 måneder. Heraf angiver 62 %, at de er “meget bekymrede” for prisstigningerne.

“Det er klart, at prisstigninger rammer meget forskelligt alt efter ens økonomiske råderum, men det er nok de færreste, som ikke gør sig bekymringer om betydningen heraf på deres egen økonomi. Vi ser da også, hvordan danskerne er begyndt at tjekke el-priser på forskellige tidspunkter af døgnet, begrænse brugen af de største “strømslugere” i hjemmet, tørre tøj udenfor mv,” udtalerMogens Nørgaard Mogensen.

Danskerne forventer at bruge markant flere penge på el og opvarmning
Ifølge PwC’s økonomiske tillidsbarometer udtrykker danskerne flere økonomiske bekymringer overfor det kommende halvår, herunder forbereder danskerne sig på at skulle bruge markant flere penge på el og opvarmning i de kommende seks måneder sammenlignet med samme periode sidste år. 64 % af danskerne forventer således at skulle bruge flere penge på bolig, el og opvarmning, som dermed topper listen over danskernes merforbrug. På en andenplads ligger fødevarer og ikke-alkoholiske drikke (41 % forventer at bruge flere penge) og på en tredjeplads transport (31 % forventer at bruge flere penge).

“Danskerne er meget bevidste om, at de står over for en øget regning til el og opvarmning, der jo hænger tæt sammen med den energikrise, som krigen i Ukraine var med til at udløse. Til gengæld planlægger kun få danskere at købe luksusvarer som ure og smykker samt biler i de kommende seks måneder,” siger Mogens Nørgaard Mogensen og henviser til, at kun 2 % af danskerne svarer, at de helt sikkert vil foretage et sådan køb.

Danskerne forventer at inflationen fortsætter
Det økonomiske tillidsbarometer viser desuden, at 85 % af danskerne forventer, at priserne vil fortsætte med at stige de kommende 6 måneder. Hver anden (49 %) forventer endda, at prisstigningerne vil stige i minimum samme takt som nu.

“Hvis danskerne får ret, har vi kun set starten af inflationen. Vi kan først og fremmest håbe på, at den tragiske krig i Ukraine ophører, og der skabes geopolitisk stabilitet. Det vil vil være med til at forbedre situationen i forhold til de globale forsyningskæder og energikrisen, som i øjeblikket sætter sig i prisstigninger til forbrugerne. Desuden kan vi håbe, at centralbankerne vil få held med at bekæmpe inflationen og dermed kunne sænke renterne igen,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Om undersøgelsen
I samarbejde med Epinion udgiver PwC Økonomisk Tillidsbarometer, som tager temperaturen på danskernes oplevelse af den økonomiske situation, deres økonomiske muligheder samt forventede forbrugeradfærd. Målingen foretages hver 6. måned blandt et repræsentativt udsnit af danskerne og følger dermed udviklingen i den økonomiske tillid i befolkningen.

Flere står til at ramme topskattegrænsen: Spar mere op og reducer dine topskattebetalinger5.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Antallet af forventede topskatteydere stiger både i 2022 og 2023, og fra næste år står en halv million danskere står til at betale topskat. Hvis du ligger tæt på topskattegrænsen, kan du mindske dit topskattegrundlag eller endda komme under topskattegrænsen ved at spare mere op i pension, og det kan være en god idé, hvis du gerne vil sikre dig ekstra økonomisk tryghed som pensionist, lyder rådet fra PwC.