Stigende patienttilfredshed i Region Hovedstaden
Er du alt i alt tilfreds med forløbet, fra du blev indlagt, til du blev udskrevet? Havde personalet sat sig ind i dit sygdomsforløb ved samtaler om din sygdom/tilstand? Gav personalet dig mulighed for at deltage i beslutninger om din undersøgelse/behandling? Spørgsmål som disse og mange andre har tusindvis af patienter svaret på i efteråret, og analysen af svarene viser, at det går fremad med patienttilfredsheden i Region Hovedstaden. Patienterne synes især, at de møder venligt personale, får god mundtlig information og er tilfredse med behandling og pleje. Fremgangen i årets LUP (Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed) skal dog ses i lyset af, at sidste års måling gav utilfredsstillende resultater på en række områder.
- Jeg er først og fremmest glad for, at det går den rigtige vej, og at vi kan se en fremgang i patienttilfredsheden. Det er den ene side af mønten, men den anden er selvfølgelig, at vi stadig ligger efter de andre regioner på patienttilfredsheden, og derfor er vi desværre heller ikke der, hvor vi gerne vil være. Vi skal fortsat have stor fokus på at forbedre os, men jeg bider mærke i, at det går den rigtige vej, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).
God kommunikation
En af de afdelinger, hvor patienterne i høj grad giver udtryk for større tilfredshed er Abdominalcenter K på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, hvor der særligt har været fokus på kommunikationen til den enkelte patient. De har oprettet en særskilt ambulantfunktion, hvor en sygeplejerske sikrer, at patienten er godt forberedt både før og efter operationen. Det betyder også, at sygeplejersken ringer til patienten 1-3 dage efter operationen og følger op på forløbet. En ordning, som mange patienter er meget tilfredse med:
- Vi er både stolte og glade for fremgangen i patienternes oplevelser i de planlagte forløb, for der har været mange udfordringer på flere fronter i vores afdeling. Med solid opbakning fra både ledere og medarbejdere oplever vi nu en række gode, konstruktive initiativer i personalegruppen, der styrker den udvikling, vi alle gerne vil være en del af, siger ledende oversygeplejerske Kirsten Amsinck.
Tilfredse fødende
Patienttilfredshedsundersøgelsen sætter også fokus på de fødende, og også her er der generel fremgang at spore. På Nordsjællands Hospital giver de fødende familier især udtryk for tilfredshed med deres fødselsforløb alt i alt, støtten fra personalet under fødslen, og at de har mulighed for at deltage i beslutninger undervejs i fødslen. Afdelingen arbejder løbende på at forbedre de fødendes oplevelser, og en undersøgelse på afdelingen om akut kejsersnit har givet flere interessante resultater. Bl.a. er det kommet frem, at tilstedeværelsen af jordemoderens stemme i overgangen til og fra operationsstuen har stor betydning for den fødende kvinde.
- Vi gør meget ud af at skabe en rød tråd gennem graviditeten og til den dag, kvinderne og deres partner går ud ad døren som en ny familie. Derfor er vi rigtig glade for, at kvinderne oplever en høj grad af tryghed i mødet med jordemoderen, og at de føler, at de bliver inddraget, og at de får den plads, tid og omsorg, de har brug for som fødende, siger konstitueret vicechefjordemoder Gitte Pia Ulriksen fra Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling.
Læs hele undersøgelsen af patienttilfredshed på regionh.dk
Fakta:
- Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) er en årlig landsdækkende spørgeskemaundersøgelse af patienters oplevelser af deres undersøgelses- og behandlingsforløb.
- Undersøgelsen gennemføres af Kompetencecenter for Patientoplevelser i Region Hovedstaden på vegne af de fem regioner.
- Formålet med LUP er at identificere og sammenligne forskelle i patienters oplevelser inden for udvalgte temaer, at følge udviklingen over tid, og give input til kvalitetsforbedringer.
- Spørgeskemaundersøgelsen bygger på svar fra 42.361 borgere i Region Hovedstaden, der har været behandlet i perioden august til oktober 2018.
- De somatiske patienter er delt ind i tre grupper (antal svar i parentes): planlagt indlagte patienter (7.970 svar), akut indlagte patienter (9.551 svar) og ambulante patienter (24.840 svar).
Yderligere information:
Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), via pressevagten, tlf.: 70 20 95 88
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Region Hovedstaden ophæver kontrakt med totalentreprenør på byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital15.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter gentagne forsinkelser og usikkerhed om økonomien har Region Hovedstaden i dag ophævet kontrakten med den italienske totalentreprenør Rizzani de Eccher. Totalentreprenøren har været tilknyttet byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital. Regionen går nu i gang med at undersøge, hvordan byggeriet kommer hurtigst muligt tilbage på sporet.
Region Hovedstaden og DTU opretter Danmarks første tekniske universitetshospital13.3.2024 16:30:00 CET | Pressemeddelelse
Partnerskabet skal skabe et fælles forsknings- og innovationsmiljø i den absolutte top, der skal være med til at transformere sundhedsvæsnet gennem uddannelse, innovation, forskning og behandling.
50 mio. kr. skal nedbringe ventetiden til operationsbordet i Region Hovedstaden13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forretningsudvalget har godkendt, at ekstra akutpenge skal fordeles til de områder, hvor rigtig mange mennesker venter på operation og til de afdelinger, hvor man hurtigst og billigst kan gennemføre flest mulige behandlinger.
Stigende patienttilfredshed i Region Hovedstaden13.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Region Hovedstadens resultater fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) 2023 bliver præsenteret i dag. Hospitalerne er ved at nå deres mål for tilfredsheden for vores somatiske patienter og viser en positiv udvikling på flere områder.
Renset vand kan spare brugen af rent drikkevand12.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvorfor bruge rent drikkevand til opgaver som spuling af kloakker, rengøring af veje og vanding? Region Hovedstaden har sammen med Gladsaxe Kommune fundet en løsning så forurenet grundvand, der er blevet renset på regionens vandanlæg, og kan spare brugen af rent drikkevand i en række kommunale opgaver.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum