Stigende interesse for vielsesringe trods færre vielser på landsplan

Danskerne søger i stigende grad efter “vielsesringe” på nettet, selvom færre og færre danskere faktisk bliver viet. Det viser undersøgelser foretaget af Dirks Jewellery og Danmarks Statistik.

Selvom antallet af vielser generelt er faldende, er søgninger på vielsesringe faktisk stigende. Det viser tal fra søgeordsværktøjet Ahrefs, som Dirks Jewellery har fået adgang til og analyseret.

Det fremgår af grafen, at der i Danmark opleves en generel stigning på søgninger for “vielsesringe”. De store udsving i løbet af perioden skyldes, at vielser i høj grad er sæsonbestemte.

Der vil altså være flere søgninger på vielsesringe i perioden januar-april, hvor vielser er i højsæson, vurderer Henrik Knakkergaard fra juveleren Dirks Jewellery Copenhagen:

“At vi ser disse store udsving i søgninger på “vielsesringe” kan forklares ved, at vielser samt køb af vielsesringe oftest foregår i bestemte sæsoner. Vi oplever, at vores kunder primært kontakter os vedrørende vielsesringe i perioden januar-april”.

Færre vielser

På trods af stigende interesse for vielsesringe er antallet af vielser på landsplan stødt faldende. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Grafen viser tydeligt, at der i 2021 blev viet væsentligt færre mennesker end i 2015. Dog viser kurven, at tendensen var stigende indtil 2018. Mængden af brylluper har således været faldende siden 2019, hvilket formentlig skyldes en kombination af en manglende tro på ægteskabet som institution blandt de unge, men også COVID-19 der i både 2020 og 2021 gjorde, at de færreste kunne planlægge, hvornår et evt. bryllup kunne afholdes, mener Henrik Knakkergaard.

“Det er en ærgerlig udvikling, at færre og færre mennesker bliver viet. Som smykkeproducent af vielsesringe er det naturligvis en udvikling, vi er kede af at se. Vi kan dog samtidig se, at flere og flere mennesker søger på vielsesringe, hvilket sandsynligvis indikerer, at online shopping generelt er blevet mere populært”, siger Henrik Knakkergaard

Håber på flere vielser nu, hvor samfundet ikke er lukket ned længere

Mange mennesker har valgt at udskyde deres vielser på grund af de verserende  corona-nedlukninger. Der er sikkert også op til flere, der helt har undgået at fri til deres partner grundet omstændighederne, vurderer Henrik Knakkergaard. Der er i hvert fald en kraftig stigning i salg af forlovelsesringe, som formentlig afspejler flere bryllupper i fremtiden.

“Vi lever af at skabe fantastiske smykker - og særligt vielsesringe. Derfor glæder vi os til denne sæson af vielser, der forhåbentligt får vendt den kedelige kurve om. Vi har i hvert fald gjort vores for at støtte op om de danske vielser ved at køre adskillige store kampagner på vielsesringe, hvor man bl.a. kan få 15% rabat, såfremt man booker en tid i en af vore butikker” siger Henrik Knakkergaard.

Dirks Jewellery Copenhagen

Om Dirks Jewellery Copenhagen

Dirks Jewellery Copenhagen har vi siden 1988 solgt smykker ud fra et koncept om, at kvalitet ikke behøver at koste en formue.