Stigende fritidstrafik over broerne bidrager til positivt resultat

Både fritidstrafikken og lastbilerne benyttede i stigende grad Storebæltsbroen og Øresundsbron i andet kvartal af 2021 i takt med lempelse af covid-19 restriktionerne. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager dette til et tilfredsstillende resultat.

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 7,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 6,8 pct. og lastbiltrafikken med 8,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således med 115 mio. kr. i forhold til første halvår af 2020 og var på 1.293 mio. kr.

Trafikken er fortsat 18,5 pct. lavere end samme periode i 2019 før pandemien. Vejindtægterne er 131 mio. kr. lavere end i 2019, og restriktioner og nedlukninger har fortsat en væsentlig effekt på koncernens indtægter.

Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er ikke påvirket af covid-19 pandemien og var på 168 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år.

- Vi kan se en stigning i fritidstrafikken hen over forår og sommer, som forsætter i juli, hvor trafikken slog rekord på Storebæltsbroen med godt 1,3 mio. biler. Selvom den stigende trafik bidrager positivt til resultatet for perioden forventer vi fortsat, at årets resultat vil være påvirket af situationen med covid-19, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

På Øresundsbron faldt den samlede trafik med 24 pct. i forhold til 2020, hvor personbiltrafikken faldt med 28,8 pct., mens godstrafikken steg med 7,6 pct. I forhold til samme periode i 2019 inden covid-19 pandemien er trafikken samlet set 53,9 pct. lavere.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 343 mio. kr. I 2021 er resultatet påvirket negativt af et fald i trafikindtægter på 34 mio. kr. som følge af den fortsatte effekt af covid-19 pandemien.

Koncernens renteudgifter steg til 241 mio. kr., hvilket primært skyldes gennemslag af højere inflation.

Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 786 mio. kr. mod et overskud sidste år på 773 mio. kr.

Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 2.672 mio. kr. Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 2.696 mio. kr. mod et underskud på 86 mio. kr. sidste år. I 2020 var værdireguleringen negativ med 881 mio. kr.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal steget til 19,1 mia. kr., hvilket skyldes udbyttebetaling på 1.378 mio. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.

Forventningerne til resultatet for 2021 er fortsat inden for rammerne af et overskud før dagsværdiregulering og skat på mellem 1,8 – 2,0 mia. kr., men formentlig i den lave ende af dette interval set i lyset af, at resultatet for årets første seks måneder er laverede end budgetteret. Usikkerhed om varighed og omfang af restriktioner som følge af covid-19 pandemien og den efterfølgende genåbning af samfundet betyder fortsat, at der er usikkerhed knyttet til resultatet for året.

Læs hele delårsrapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 183 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 160 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 786 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni

Broløb på Storebælt den kommende lørdag9.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser 14.000 løbere Storebæltsbroen, når foreningen Broløbet Storebælt skyder løbet i gang. Broen er åben under hele løbet, men turen over Storebælt vil tage lidt længere tid, mens løberne passerer. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn/Jylland, og vejens status ændres fra motorvej til almindelige landevej med hastighed på 80 km/t. Trafikomlægning sker fra kl. 14.30 og frem til kl. 20, hvor trafikken forventes at være omlagt til normaltrafik igen. I den periode vil turen over broen tage 10-15 minutter længere en normalt. I tilfælde af uheld vil der kunne opstå længere forsinkelser. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 123

Cykelløb over Storebælt på lørdag2.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer cykelløbet Aarhus – Odense – København Storebæltsbroen. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være normal trafik med 110 km/t i to spor i retning mod Fyn og Jylland, mens der kun vil være ét spor farbart for biler i retning mod Sjælland og hastighedsbegrænsning på 80 km/t. I denne periode vil det langsomme spor og nødsporet være dedikeret til cykelløbet Indskrænkning til et spor sker kl. 13.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 20. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 1231 med Bro Info. Tjenesten ophører automatisk efter syv dage. Læs mere om cykelløbet på arrangørens hjemmeside.

Sommerferie gav trafikrekorder på Storebælt10.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Selvom mange i år valgte at rejse udenlands på sommerferie viser tallene for trafikken over Storebælt, at rigtig mange har holdt ferien herhjemme. I juli kørte mere end 1,3 mio. biler gennem Storebælts betalingsanlæg og slog dermed den eksisterende rekord fra sidste sommer. Juli blev således den største rejsemåned hidtil i broens historie. I alt kørte 1.349.545 køretøjer over bæltet i juli, svarende til en daglig gennemsnitstrafik på 43.534. Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra juli 2020 på 1.293.596 køretøjer. Foruden månedsrekorden blev der også sat ny døgnrekord. Lørdag den 31. juli blev den travleste rejsedag på broen med børnefamilier i tætpakkede biler på vej til og fra sommerferie. I alt 56.291 biler kørte over broen og slog dermed den tidligere døgnrekord, der blev sat 17. juli i år. Weekendrekorden fra uge 30 i 2019 blev også slået tre gange i juli måned, senest da 107.665 biler passerede Storebælt i weekenden 31 juli / 1. august, hvor der var mest pres på hjemturstraf

Sprogø er en succeshistorie om aktiv naturforvaltning7.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De seneste 20 år har naturforvaltningen på Sprogø haft fokus på at bevare og udvikle øens naturværdier. Ifølge en ny rapport er Sprogø i dag en naturperle med yngle- og rastesteder for arter af international betydning. Under anlæggelsen af Storebæltsforbindelsen fra 1989 til 98 voksede Sprogø i omfang med etableringen af Ny Sprogø. Som resultat af de følgende årtiers store indsats med aktiv naturpleje fremstår Sprogø nu med et varieret naturindhold af international værdi – på et areal, der er fire gange større end den oprindelige ø. ”Erfaringerne fra Sprogø dokumenterer, at effektiv infrastruktur og rig biodiversitet ikke behøver være hinandens modsætninger. De viser, hvordan vi som samfund kan arbejde konstruktivt med at bevare og stimulere unikke naturområder i forbindelse med større anlægsarbejder”, siger Bjarne Jørgensen, Asset Management direktør i Sund & Bælt Naturpleje med perspektiver Da anlægsarbejdet på Storebæltsforbindelsen gik i gang i 1989, var naturen på Sprogø præget af