Startede som butiksassistent: Nu uddanner hun butikschefer

Camilla Andersen har på få år udviklet sig fra butiksassistent til uddannelseschef i Lidl Danmark. Hendes egen rejse gør, at hun kender Lidl på samme måde, som alle de unge talenter, hun guider gennem uddannelser og kurser.

Camilla Andersen (th), uddannelseschef i Lidl Danmark, kunne tilbage i juni overrække Medy Montoya Poulsen, titlen som årets elev i Lidl i Region Øst. På det toårige lange uddannelsesforløb har Camilla fulgt Medy og de andre elever tæt under deres uddannelse.

Camilla Andersen begyndte allerede som butiksassistent i Lidl for 11 år siden. Efter sin start har hun over en årrække varetaget adskillige funktioner i forskellige Lidl-butikker på Aarhus-egnen. Her har hun arbejdet sig op til salgsleder, så souschef og til sidst tog hun uddannelsen, der gjorde hende klar til rollen som butikschef. En rolle, som Camilla Andersen nåede at besidde i fire år, før turen gik mod nye udfordringer.

“Det var helt tilfældigt, at jeg fik et job i Lidl. Min opsparing var ved at være tømt, og jeg skulle have mig et arbejde. Faktisk søgte jeg mit første job i Lidl to gange. Jeg fik det ikke første gang, og så blev jeg stædig. Det var vist det helt rigtige at blive, for nu er der gået mere end ti år, og jeg er her jo stadig,” griner Camilla Andersen, der efter fire år som butikschef rykkede teltpælene op fra den jyske muld og flyttede til Sjælland. Efter en kort tid som butikschef på Frederiksberg, fik Camilla Andersen tilbudt jobbet som uddannelsesansvarlig i et af Lidls uddannelsescentre. Efter to år i denne rolle, blev Camilla forfremmet til uddannelseschef for Region øst.

De unge talenter

Selvom Camilla Andersen kun var 27 år, da hun startede i rollen som uddannelseschef, er det ikke noget, hun har tænkt så meget over eller tillagt nogen særlig betydning. Ifølge hende er der nemlig mange unge talenter i Lidl, og hun er bare et af dem.

“Jeg møder jo hele tiden de her ambitiøse unge i vores uddannelsesforløb, og vi satser generelt utroligt meget på dem og de nyuddannede medarbejdere. Sådan er det bare i Lidl. Så jeg tror bestemt ikke, der er nogen, der har hævet øjenbryn over en 27-årig uddannelseschef, selvom jeg nok har været den yngste nogensinde,” fortæller Camilla Andersen og fortsætter:

“I min stilling har jeg jo den fordel, at jeg har haft de fleste funktioner i butikken, så jeg kender fx til at have travlt ude på gulvet. Jeg har selv prøvet at være butikschef, så jeg ved, hvad det vil sige at lede sine medarbejdere. Jeg kan i hvert fald mærke, at det giver noget respekt hos de medarbejdere, vi uddanner, at jeg har denne her ballast. Vi snakker nemlig samme sprog.”

Det er både elever, mellemledere og butikschefer, der kommer igennem de forskellige forløb, så det er vidt forskelligt, hvad man lærer hos Camilla og hendes kolleger, men én særlig ting er gennemgående for dem alle, forklarer hun:

“Jamen, de lærer selvfølgelig en hel masse ting, som de fagligt kan bruge ude i deres butikker. Men jeg tror, det er den personlige vækst og gevinst, der er vigtigst og gennemgående for de fleste, vi uddanner. De får også et helt fantastisk netværk, som er med til at forme dem igennem deres karriere.”

Camilla Andersen ved godt, hvad der er det bedste ved hendes job, for hun føler nemlig, at hun er med til at gøre en forskel for den enkelte.

“Jeg er jo med hele vejen i medarbejdernes uddannelsesforløb, så jeg kommer tæt ind på livet af mange, skønne mennesker. Derfor er det så givende, når vi har de her afslutningsdage, og jeg kan se, at de er kommet i mål med deres forløb. Det er en virkelig skøn dag med blomster, diplomer og taler, og så kan man jo meget konkret se, at man har taget del i noget godt. De dage – de er de bedste,” mener Camilla Andersen, der til dagligt holder til på Lidls regionskontor i Køge.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Lidl lancerer første golfkollektion26.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidl lancerer som den første dagligvarekæde i Danmark nu sin egen golfkollektion med mere end 20 produkter i Lidls eget sportsbrand, Crivit, og produkterne lander i butikkerne i uge 22. Golfsporten henvender sig til alle og er i hastig vækst, og Lidl tilbyder nu en række golfprodukter for den pris- og kvalitetsbevidste golfentusiast. Danmarks 155.000 golfspillere og andre golfinteresserede kan fremover købe sko, tøj, handsker samt forskelligt udstyr i Lidl.

Lidl åbner femte butik på Amager11.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Torsdag den 25. februar åbner dagligvarekæden Lidl sin femte butik på Amager, når kunderne klokken 08.00 inviteres indenfor i den ny butik på Amager Landevej 244. Butikkens indretning tager udgangspunkt i Lidls nye butikskoncept, som er inspireret af et dansk og skandinavisk præg. Kunderne kan forvente en lys og stor butik, hvor der er indrettet flere ”shop in shop-områder” fx i vinafdelingen og ved frugt og grønt. Som noget helt nyt bliver der indrettet et stort legeområde udenfor butikken.

Fire danske Lidl-produkter er nomineret til den prestigefyldte internationale detailpris, European Private Label Awards2.2.2021 12:29:01 CETPressemeddelelse

Når branchemagasinet European Supermarket Magazine igen i år skal kåre de bedste produkter i detailhandlen, er det med en række danske Lidl-produkter på nomineringslisten. Hele fire produkter er nomineret – den danske Michelinkok Wassims Hallals økologiske kokossorbet og Karl Johan svampesuppe samt de to Karlens specialøl, økologisk Spring Ale og Ginger Beer. Sidste år løb Lidl med sejren i to kategorier foran 200 af de bedste private label-produkter i Europa.