Startede som butiksassistent: Nu uddanner hun butikschefer

Camilla Andersen begyndte allerede som butiksassistent i Lidl for 11 år siden. Efter sin start har hun over en årrække varetaget adskillige funktioner i forskellige Lidl-butikker på Aarhus-egnen. Her har hun arbejdet sig op til salgsleder, så souschef og til sidst tog hun uddannelsen, der gjorde hende klar til rollen som butikschef. En rolle, som Camilla Andersen nåede at besidde i fire år, før turen gik mod nye udfordringer.
“Det var helt tilfældigt, at jeg fik et job i Lidl. Min opsparing var ved at være tømt, og jeg skulle have mig et arbejde. Faktisk søgte jeg mit første job i Lidl to gange. Jeg fik det ikke første gang, og så blev jeg stædig. Det var vist det helt rigtige at blive, for nu er der gået mere end ti år, og jeg er her jo stadig,” griner Camilla Andersen, der efter fire år som butikschef rykkede teltpælene op fra den jyske muld og flyttede til Sjælland. Efter en kort tid som butikschef på Frederiksberg, fik Camilla Andersen tilbudt jobbet som uddannelsesansvarlig i et af Lidls uddannelsescentre. Efter to år i denne rolle, blev Camilla forfremmet til uddannelseschef for Region øst.
De unge talenter
Selvom Camilla Andersen kun var 27 år, da hun startede i rollen som uddannelseschef, er det ikke noget, hun har tænkt så meget over eller tillagt nogen særlig betydning. Ifølge hende er der nemlig mange unge talenter i Lidl, og hun er bare et af dem.
“Jeg møder jo hele tiden de her ambitiøse unge i vores uddannelsesforløb, og vi satser generelt utroligt meget på dem og de nyuddannede medarbejdere. Sådan er det bare i Lidl. Så jeg tror bestemt ikke, der er nogen, der har hævet øjenbryn over en 27-årig uddannelseschef, selvom jeg nok har været den yngste nogensinde,” fortæller Camilla Andersen og fortsætter:
“I min stilling har jeg jo den fordel, at jeg har haft de fleste funktioner i butikken, så jeg kender fx til at have travlt ude på gulvet. Jeg har selv prøvet at være butikschef, så jeg ved, hvad det vil sige at lede sine medarbejdere. Jeg kan i hvert fald mærke, at det giver noget respekt hos de medarbejdere, vi uddanner, at jeg har denne her ballast. Vi snakker nemlig samme sprog.”
Det er både elever, mellemledere og butikschefer, der kommer igennem de forskellige forløb, så det er vidt forskelligt, hvad man lærer hos Camilla og hendes kolleger, men én særlig ting er gennemgående for dem alle, forklarer hun:
“Jamen, de lærer selvfølgelig en hel masse ting, som de fagligt kan bruge ude i deres butikker. Men jeg tror, det er den personlige vækst og gevinst, der er vigtigst og gennemgående for de fleste, vi uddanner. De får også et helt fantastisk netværk, som er med til at forme dem igennem deres karriere.”
Camilla Andersen ved godt, hvad der er det bedste ved hendes job, for hun føler nemlig, at hun er med til at gøre en forskel for den enkelte.
“Jeg er jo med hele vejen i medarbejdernes uddannelsesforløb, så jeg kommer tæt ind på livet af mange, skønne mennesker. Derfor er det så givende, når vi har de her afslutningsdage, og jeg kan se, at de er kommet i mål med deres forløb. Det er en virkelig skøn dag med blomster, diplomer og taler, og så kan man jo meget konkret se, at man har taget del i noget godt. De dage – de er de bedste,” mener Camilla Andersen, der til dagligt holder til på Lidls regionskontor i Køge.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum