Stärkt attityd till livsmedelsbutikers egna varumärken (EMV)

Fler än någonsin har en positiv inställning till livsmedelsbutikernas egna märkesvaror (EMV). De svenska konsumenterna ser flera fördelar med EMV, där prisvärdhet är den drivande faktorn.

YouGov publicerar nu den årliga EMV-barometern, som beskriver de svenska konsumenternas inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken.

EMV-barometern visar att majoriteten av de svenska konsumenterna är fortsatt positiva till livsmedelsbutikernas satsning på egna märkesvaror och över de senaste åren kan vi utläsa en positiv trend.

Svenskarnas inställning til EMV

Drygt 6 av 10 (64%) har en positiv inställning och det finns en stor skillnad mellan kvinnor och män. Nära tre av fyra (72%) av kvinnorna är positiva till EMV jämfört med 56% bland män.

Kvinnor och mäns inställning til EMV

Konsumenterna ser flera fördelar med EMV, där prisvärdhet är den drivande faktorn. Hälften (51 %) anser att livsmedelsbutikers egna märkesvaror är bättre på prisvärdhet jämfört med övriga livsmedelsvarumärken.

Sett till prisvärdheten hos de enskilda EMV-märkena ser vi att Garant behåller sin topposition som det mest prisvärda EMV, följt av ICA och  ICA Basic.

Prisvärdhet

Om EMV-barometern

EMV barometern

YouGov har undersökt konsumenternas inställning till EMV sedan år 2013. Årets rapport är den sjunde och belyser både svenskarnas konsumtion av och inställning till EMV samt utvecklingen över tid.

• Allmän inställning till EMV
  • Drivkrafter och barriärer för EMV
  • Profilering av EMV-köpare
  • Egenskaper hos EMV vs leverantörsvarumärken
  • Intresse för EMV i olika produktkategorier
  • Intresse för EMV inom ekologiskt respektive premiumsortiment
  • EMVs inverkan på butikernas sortiment
  • Önskan respektive förväntan om egen andel
  • EMV-inköp, kommande 12 mån
  • Kännedom / köp av varumärken inom EMV

Målgruppen för undersökningen är män och kvinnor i åldrarna 18-74 år, riksrepresentativt för Sverige. 1019 intervjuer genomfördes via webbenkäter i YouGovs onlinepanel i Sverige den 3-10 oktober 2019.

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 7 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 43 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.