STARK udvider flåden af elektriske lastbiler

Efter gode erfaringer med Danmarks første elektriske lastbil med kran, fortsætter STARK med at udvide flåden af elektriske lastbiler. Emissionsfri levering af byggematerialer er både en fordel for miljøet og STARKs kunder, fordi stadig flere bygherrer ønsker det.

Der var én, der var to – og der er flere på vej: Da STARK sidste år sendte Danmarks første elektriske lastbil med kran på gaden, kørte byggecenterkæden ind i ukendt territorium. Erfaringerne med den mere miljøvenlige lastbil har dog været så gode, at STARK nu har bestilt endnu en eldrevet lastbil – og det bliver helt sikkert ikke den sidste.

”Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring. Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer: Hver gang vi skifter fra diesel til eldrift, fjerner vi både udslippet af klimagasser som CO2 og sundhedsskadelige sodpartikler,” siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.

Det er ikke kun miljøet, der har gavn af flere elektriske lastbiler – det kan også være en fordel for STARKs kunder.

”Særligt i København ser vi stadig flere bygherrer, der ønsker eller kræver emissionsfrie byggepladser. Her bliver det en klar konkurrencefordel for vores kunder, at vi kan hjælpe dem med emissionsfri levering af byggematerialer med vores elektriske lastbiler,” forklarer Jan Breinholt.

Spændende at være pioner

STARKs logistikafdeling er begejstrede for elektriske lastbiler, og har høstet mange gode erfaringer med Danmarks første kranbil på 100 procent strøm.

”Efter et par dages indkøring, har el-lastbilen kørt fejlfrit. Vores oplevelse er, at den fungerer lige så godt og stabilt som en traditionel, dieseldrevet lastbil – bare uden røg og støj,” fortæller logistikchef i STARK Brian Patzlaff.

Lastbilen er opbygget efter STARKs standardkoncept for lastbiler, og det har vist sig at fungere fint for den eldrevne udgave. Til gengæld har det krævet en del arbejde at skaffe tilstrækkeligt med strøm til opladningen. Det kræver meget strøm at oplade den elektriske lastbils store batterier, og mange steder er forsyningsnettet ikke helt klar til det.

”Men den udfordring har vi løst. Når arbejdsdagen er slut, sætter chaufføren bare stikket i lastbilen og går hjem – så er den fuldt opladet næste morgen og klar til dagens opgaver. Det er nem måde at ’tanke’ på for chaufføren,” siger Brian Patzlaff.

Rækkevidden, der anses for at være den største ulempe ved batteridrevne el-lastbiler, har også vist sig at være fuldt tilstrækkelig.

”Batteriet giver 180-220 km’s kørsel pr. opladning, og det rækker fint til en hel dags distribution i København. Omkostningerne er en større udfordring. En el-lastbil er tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel. Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil,” siger Brian Patzlaff.

El-lastbiler er fremtiden

Samme forventning har Volvo, der leverer den nye el-lastbil til STARK efter sommerferien.

”Lastbilen til STARK bliver en af de allerførste, som vi leverer til det, vi kalder city-service – altså relativt korte ture med mange stop undervejs. Lige præcis sådan fungerer logistikken i en trælast som STARK. Det er et segment, som Volvo satser på og derfor ser vi frem til at udvide vores samarbejde med STARK omkring el-lastbiler. Vi tror virkelig på det her marked, for batteridrevne el-lastbiler er klart den mest miljøvenlige og effektive teknik, og den bliver hele tiden bedre. Ved at levere til en stor kunde som STARK, viser vi, at elektriske lastbiler fremtiden,” siger forretningsudvikler for Volvos nul-emissions køretøjer Joakim Nilsson.

STARK har flere end 135 lastbiler, der bringer byggematerialer ud til kunder over alt i Danmark. En del af dem kører allerede på HVO-diesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 pct. På sigt skal langt flere køre på el, der helt fjerner emissioner og partikelforurening.

”Der er et kæmpe potentiale her – ikke bare for os, men alle, der benytter lastbiler, især til nærdistribution. Derfor kunne man også overveje at støtte udviklingen med offentlige tilskud til fx etablering af ladestandere – i hvert fald i en periode, så vi kan sætte mere fart i udviklingen. Vi har jo set, hvordan tilskud til vindmølleindustrien har skabt et gennembrud, så vindenergi i dag er billigere end ’sort’ energi. Sådan kan man også hjælpe de elektriske lastbiler på vej,” siger logistikdirektør Jan Breinholt.

Fakta:

Volvo FE Electric lastbil

3-akslet.

28 ton totalvægt.

Batterikapacitet på 376 kWh.

Rækkevidde ca. 230 km.

Kran: Palfinger PK 22.002, med 14,9 m hydraulisk rækkevidde.

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 84 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med ca. 11.700 medarbejdere i Norden og Tyskland og en omsætning på ca. 37 mia. DKK er en førende leverandør af byggematerialer i Nordeuropa.