STARK Group vinder prisen som årets elbil-arbejdsplads

STARK Group er blevet kåret som vinder af årets elbil-arbejdsplads på Frederiksberg. Det er første gang at prisen, der har til formål at bidrage til den grønne omstilling, uddeles. Med prisen håber Dansk e-Mobilitet på at inspirere virksomheder til at opsætte ladestandere til brug for både medarbejdere og lokale i området.

I STARK Group er administrerende direktør Søren P. Olesen glad for anerkendelsen.

”Vi ønsker at gøre det lettere for vores medarbejdere at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil. Det gør vi ved at fjerne en af de største hindringer – nemlig manglen på ladestandere. Derfor har vi installeret 30 ladeudtag på vores hovedkontor, så vores medarbejdere trygt kan konvertere til en elbil til gavn for den grønne omstilling, og så vi sikrer optimal udnyttelse af plug-in hybridbiler, der oftere har en kortere rækkevidde på batteri,” forklarer Søren P. Olesen og fortæller, at virksomhedens klimaplan er en af branchens mest ambitiøse.

”Vi ønsker at bidrage til den grønne omstilling og i løbet af de seneste år har vi intensiveret vores bæredygtighedsindsats med målet om at reducere vores CO2 emissioner med 42 procent i 2030 og være klimaneutral i 2050. For at nå vores mål arbejder vi på flere initiativer samtidig: Vores trucks kører på el og vores lastbiler kører på biodiesel i byerne. Vi har introduceret Danmarks første el-lastbil med kran, og i københavnsområdet leverer vi lette byggematerialer med budcykel. Ladestandere til vores medarbejderes biler er endnu et initiativ i rækken, og det bliver ikke det sidste,” understreger Søren P. Olesen.

Frederiksberg Kommune overrakte sammen med Dansk e-Mobilitet prisen, hvor STARK Group blev den suveræne vinder af titlen som årets elbil-arbejdsplads på Frederiksberg.

”Et meget stort og velfortjent tillykke til STARK Group, der med sin fremsynede investering i ladestandere går foran, og gør det nemmere for medarbejderne at skifte til el-bil og dermed udlede mindre CO2. I er et forbillede og et eksempel til efterfølgelse for andre virksomheder på Frederiksberg,” siger 1. viceborgmester Lone Loklindt, der er formand for Frederiksberg Kommunes Erhvervsråd, der sammen med Dansk e-Mobilitet har udpeget vinderen.

I Dansk e-Mobilitet er det vores fornemmeste opgave at sætte gang i udbredelsen af grønne elbiler, og det er en fornøjelse at uddele prisen til STARK Group, der i den grad er gået foran med at opstille ladestandere på egne parkeringspladser.” siger direktør John Dyrby Paulsen, Dansk e-Mobilitet.

STARK Group’s samlede klimaplan blev tidligere i år valideret og godkendt af det uafhængige internationalt klimapartnerskab, Science Based Targets initiative. Klimaplanen indeholder en 42% reduktion af CO2-emissioner fra egen drift (scope 1 og 2) inden 2030, samt en plan om aktivt at anskaffe 100% vedvarende elektricitet og reducere sine samlede scope 3-emissioner med 12% inden for samme tidsramme. Endvidere har STARK Group forpligtet sig til at opnå net zero i senest 2050.

STARK Group er en førende B2B distributør af byggematerialer, services og rådgivning til byggebranchen i de nordiske lande og Tyskland med fokus på at servicere det professionelle kundesegment. STARK Group har en årlig omsætning på ca. EUR 5 mia. (ca. DKK 37 mia.), betjener en portefølje af ca. 260.000 kunder og samarbejder med godt 10.000 leverandører via mere end 485 lokationer på tværs af seks lande. Med hovedkontor i Danmark, har STARK Group i alt ca. 11.700 medarbejdere i Tyskland, Danmark, Sverige, Finland og Norge. Gruppen har fordoblet sin størrelse inden for de seneste par år gennem både opkøb og organisk vækst og har i dag markedsledende positioner nationalt eller regionalt i alle deres markeder.