Stabil vækst i installationsbranchen

Især de mellemstore virksomheder trak vækstlæsset sidste år blandt landets el- og vvs-installationsvirksomheder. Det viser en ny regnskabsanalyse fra Deloitte og TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

El-installatører, VVS-installatører og teknikentreprenører fortsatte i 2018 væksten og øgede omsætningen med seks procent til over 52 milliarder kr.

Det viser den årlige regnskabsanalyse, som er udført af Deloitte i samarbejde med brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne.

88 procent af installationsvirksomhederne havde således overskud i 2018 mod 85 procent året før.

VVS-installatørerne havde den største fremgang i omsætningen på 7,0 procent, mens el-installatørernes vækst var på 4,3 procent. Beskæftigelsen i branchen steg samlet med 4,4 procent i 2018, og branchen havde ved udgangen af året over 47.000 ansatte.

Dæmpet optimisme

”De mellemstore virksomheder præsterer den bedste indtjening, og på trods af generel fremgang har især de større installatørvirksomheder fortsat en udfordring på indtjeningssiden,” siger Mads Graves, der er direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han ser derfor med dæmpet optimisme på resultaterne for 2018.

”Virksomhederne har fortsat travlt, men væksten ser ud til at flade ud, og derfor skal virksomhederne blive endnu bedre til at drive forretningen klogt,” fastslår Mads Graves.

Effektiv projektstyring

Ifølge René Andersen, der er brancheleder i Deloitte, tyder det netop på, at installationsvirksomhederne har fået bedre styr på forretning, projekter og omkostninger.

”Installationsvirksomhederne formår tydeligvis at styre de store projekter mere effektivt. Dermed er langt de fleste virksomheder i branchen godt polstret til at stå imod de kommende års udfordringer,” mener René Andersen.

Han finder det positivt, at væksten i installationsbranchen fortsætter, og at indtjeningen nu i højere grad end tidligere følger med på trods af stærk konkurrence og generel mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Tilbage på vækstsporet

Ifølge Deloitte-analysen steg el-installatørernes gennemsnitlige driftsresultat med 5,8 procent til 55.700 kr. pr. medarbejder i 2018. Tendensen er, at el-installatørerne er tilbage på vækstsporet efter et par stille år.

VVS-installatørerne øgede i gennemsnit driftsresultatet til godt 76.000 kr. pr. medarbejder.

Teknikentreprenørerne halter fortsat efter el-installatører og VVS-installatører, når det gælder indtjening. Selv om det gennemsnitlige driftsresultat pr. medarbejder steg til 21.700 kr., så er det fortsat under halvdelen af driftsresultatet pr. medarbejder blandt de øvrige installationsvirksomheder.

Fakta om Installationsanalysen:

Antal regnskaber, der indgår i analysen:

• El-installatører: 647 regnskaber
  • VVS-installatører: 602 regnskaber
  • Teknikentreprenører: 6 regnskaber

Hele analysen kan læses her: https://www2.deloitte.com/dk/da/pages/brancheanalyser/installatoeranalysen.html

BEMÆRK: Sammenfatning af analysen er vedhæftet denne pressemeddelelse.

Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, tlf. 40 31 05 75
René Andersen, brancheleder i Deloitte, tlf. 51 21 49 02

Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Ingen elbiler uden ladestandere7.9.2020 14:17:32 CESTPressemeddelelse

TEKNIQ Arbejdsgiverne anerkender Elbilkommissionens forslag til nye afgiftsregler, som spiller bolden over på regeringens banehalvdel, så regeringen nu skal trække i arbejdstøjet og udstikke en retning for en større udbredelse af elbiler. Men samtidig understreger brancheorganisationen behovet for at sætte fart på etableringen af ladestandere i Danmark, hvis danskerne skal overbevises om fornuften i at udskifte deres benzin- og dieselslugere med grønnere alternativer.