Stabil pris på apoteksmedicin

Danskerne oplever ikke de samme stigninger på apoteket som de ellers har oplevet på strøm, varme og fødevarer.

Mens forbrugerpriserne er galoperet af sted med en inflation, der toppende på 10 procent, har priserne på tilskudsberettigede lægemidler solgt af Lifs medlemsvirksomheder holdt sig i ro. Det viser den nyeste gennemgang af priserne på medicin, gennemført af Lægemiddelindustriforeningen, Lif.

”Medicinpriserne har holdt sig i ro i en usikker tid med tiltagende inflation og økonomisk bekymring for mange danskere. Selvom det for nogen kan være svært at få pengene til at række ved stigende forbrugerpriser, er det positivt for mange mennesker, at deres medicin ikke er steget,” siger Henrik Vestergaard, viceadm. direktør i Lif.

”Når Lifs medlemmers medicinpriser kan holdes i ro midt i denne inflationstid, skyldes det, at Lif indgår aftaler om loft over priserne på tilskudsberettigede lægemidler med Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner. Forbrugerne har samtidig glæde af, en stærk konkurrence blandt virksomhederne på generisk medicin og et godt system, der giver nye priser hver anden uge. Apotekerne er så forpligtet til at tilbyde kunden den billigste udgave af hver slags medicin”, slutter Henrik Vestergaard.

Forbrugerpriserne er gennem de seneste seks kvartaler vokset med 12 procent, mens apoteksmedicin fra Lifs medlemmer er steget under en procent. Til sammenligning er andet apoteksmedicin steget lidt over 10 procent gennem seks kvartaler fra 3. kvartal 2021 og frem til første kvartal 2023, og således er det samlet medicinprisindeks vokset med lidt over 7 procent i perioden.