Furesø Kommune

Sprogindsatsen starter i vuggestuen i Furesø

Del

Furesø Kommune vil sprogvurdere alle toårige børn i kommunen frem for halvdelen af de treårige. Det har Udvalg for dagtilbud og familier netop besluttet. Forskning viser nemlig, at barnets sprog som toårig har betydning for barnets læsefærdigheder i 6. klasse.

Forskning viser, at et barns sprog som toårig har betydning for barnets læsefærdigheder i 6. klasse. Samtidig peger Furesø Kommunes tilsyn fra 2019/2020 på, at hvis man vil styrke børnenes sprog og kommunikation, skal der sættes ind i vuggestuen. Det er en del af Furesøs 2030-mål at gå foran for at sikre det gode børneliv, og styrkelsen af sprogindsatsen vil komme alle børn til gavn og være med til at mindske  negativ social arv.

Sprogarbejdet i Furesøs dagtilbud foregår hver dag, hvor dagtilbuddenes pædagogiske medarbejdere støtter børnene i deres udvikling af sprog og kommunikation. Sprogvurderingen sker i vuggestuemiljøet og er ikke en ”test”. Den hjælper både voksne i dagtilbuddet og forældre med, hvor de kan støtte deres barn i barnets udvikling. Jo før den ligger, jo tidligere kan man støtte der, hvor der er behov.

”Sproget er nøglen til at kunne give udtryk for sine ønsker og behov. I dag ved vi, at nogle børn med sproglige udfordringer ikke bliver hjulpet, fordi de er gode til at kompensere for et ikke alderssvarende sprog på anden vis. Nu sætter vi ind med en tidligere sammenhængende indsats, som alle børn vil få glæde af. Samtidig anvender vi en metode, hvor pædagogerne vil bruge mindre tid på registrering end den nuværende, hvor kun halvdelen af de 3-årige sprogvurderes”, siger Bettina Ugelvig Møller (A), formand for Udvalg for dagtilbud og familier

Udvalg for dagtilbud og familier har derfor besluttet at rykke sprogvurderingen i Furesø fra 3 år til 2 år. Og alle børn skal sprogvurderes i stedet for halvdelen. Også toårige, der passes hjemme, vil blive vurderet, hvilket vil være afgørende for at sætte ind med støtte til den lille gruppe sprogsvage børn, der passes hjemme.

Leg og læring kobles sammen

Furesø Kommune vil benytte den forskningsbaserede faglige metode Sprogtrappen til arbejdet med børns sproglige udvikling. Sprogtrappen kobler børns sprogudvikling til deres legeudvikling, deres relationer og socialt samspil og deres kognitive evner. Det vil dermed ske i et samspil med børnene og i deres daglige kontekst.

Forældre orienteres altid inden en sprogvurdering og altid om resultatet. Planlægges der særlige indsatser med afsæt i sprogvurderingen, inddrages forældre i en dialog, hvor de vejledes i, hvordan de også kan være med til at understøtte deres barns sproglige udvikling.

Mindre tid på registrering

Metoden, der knytter sig meget til hverdagens leg og relationer, betyder, at pædagogerne vil bruge mindre tid på registrering end den nuværende metode, hvor kun halvdelen af de 3-årige sprogvurderes. Pædagoger i Furesø vil få et kompetenceløft i forhold til den nye metode og til arbejdet med sprog og kommunikation generelt i vuggestuer og børnehaver. Både sprogvurderingen og kompetenceløftet sker inden for det nuværende budget.

Kontakter

Bettina Ugelvig Møller, formand for Udvalg for dagtilbud og familier, tlf. 7216 5909
Anna Fosdal, dagtilbudschef i Furesø Kommune, tlf. 7216 5838.

Billeder

Information om Furesø Kommune

Furesø Kommune
Furesø Kommune
Stiager 2
3500 Værløse

http://www.furesoe.dk/

Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum