Spotify

Spotify afslører vores musikalske adfærd i hjemmet

Del
De seneste to måneder har folk verden over tilbragte mere tid i deres hjem. Nye vaner er opstået og Spotify har kigget nærmere på, hvad vi lytter til i bestemte situationer. Baseret på data trukket i perioden 17. april til 17. maj har Spotify-brugere skabt et lydtapet til aktiviteter som havearbejde, hjemmeskoling, maling af hjemmet og hjemmefarvning af håret, nu hvor frisøren har haft lukket. Og lad os ikke glemme rengøring.

Spotify har set en stigning på mere end 40% i lyttere rundt omkring i verden, der har oprettet spillelister, når entusiasmen til rengøring af hjemme skulle have et boost - især TLC’s ”No Scrubs” er et populært sangvalg på rengøringsspillelisterne.

Lyttere er også på jagt efter nye håndværksfærdigheder. Spotify har oplevet en stigning på 125% i streamingen af podcasten ”Just Wanna Quilt” og mere end en 60% stigning i podcasten ”WeCrochet”. 

Her er en opsummering af de trends, som Spotify har oplevet i perioden. Du kan også finde statistikkerne HER på Spotifys blog, For the Record.

  • Det kreative hjørne: Globalt oplever Spotify en stigning på 40%, når der skal udarbejdes spillelister til malerarbejdet.  
    • Især i Danmark får vi tiden til at gå med diverse gør-det-selv projekter til boligen, som har givet anledning til de stigende afspilninger af ”Vi Maler Byen Rød” med Birthe Kjær og ”Malerhjerne” af Humleridderne. To klassikere, der for alvor kan løfte humøret og sætte gang i ethvert boligprojekt. 
  • Dårlig hårdag: Spotify har set en stigning på omkring 50% i oprettelsen af playlister, der inspirerer folk, når det kommer til vedligeholdelsen af håret, og som måske har stået ansigt til ansigt med hårtrimmeren flere gange de sidste par måneder. Det kom Spotify frem til ved at kigge på playlister, hvor titlerne indeholder nøgleord som ”hårklipning”, ”hårfarvning” og ”hårfarve”.
    • Populære sangvalg til spillelisterne i hårets navn inkluderer: ”Complicated” af Avril Lavigne”, ”Sugar, We’re Goin Down” af Fall Out Boy, ”The Middle” af Jimmy Eat World, ”High Hopes” af Panic! At The Disco, ”Stressed Out” af Twenty One Pilots og “Hair Cutter” af Animal Collective.
    • Især tyskerne har vist sig at være sirlige omkring deres hår: Tyskland har den højeste hyppighed for afspilninger af ”behårede” spillelister fra 17. april til 17. maj.
  • Hjemmeskole-hysteri: Det lader til at forældre og studerende skruer op for musikken for at kæmpe sig gennem hjemmeskolen og selvstudierne. Spotify har oplevet en stigning på mere en 1.000% i oprettelsen af spillelister med hjemmeskoletema.
    • Populære sange som er tilføjet til playlisterne er: ”Supalonely” af BENEE og Gus Dapperton, ”Sucker” af Jonas Brothers”, ”Circles” af Post Malone og ”Don’t Start Now” af Dua Lipa. Eksistensiel krise eller en smule selvironi? Hos Spotify er vi sikre på, at de formentlig indeholder en smule af begge.
  • Musikken gør det nemmere at arbejde hjemmefra: Sammenlignet med de første uger i marts er antallet af arbejde-hjemmefra-spillelister eksploderet med en stigning på hele 1.400% mellem 17. april og 17. maj.
    • Den mest tilføjede sang til playlisterne er ”Work From Home” af Fifth Harmony Feat. Ty Dolla $ign. Andre populære sange er ”9 to 5” af Dolly Parton, ”Boss Bitch” af Doja Cat og ”The Less I Know the Better” af Tame Impala. At arbejde effektiv hjemmefra er en kunst og er for mange en udfordring. Heldigvis er vi blevet velsignet med sange, som kan løfte humøret og inspirere os, når vi har mest brug for det.
    • Sonetter fra Beethoven og Bach har også vist sig at være populære tilføjelser til playlisterne, især Langs version af “Für Elise” er et hit.
  • Bagning er det nye sort: Sportify har oplevet en stigning på mere end 120%, når det drejer sig om bagerelaterede playlister.
    • Sangene på spillelisterne inkluderer fx ”Banana Pancakes” af Jack Johnson, ”Watermelon Sugar” af Harry Styles”, ”Sugar” af Maroon 5” og ”everything i wanted” med Billie Eilish.
    • Spotifys lyttere er bogstaveligt talt gået bananas. Af alle tænkelige kager, så er det bananbrød, som er løbet af sted med sejren om at lægge navn til de nye playlister. På nuværende tidspunkt eksisterer der mere end 2.750 bananbrød-spillelister på Spotify. 
  • Grønne fingre: Fra 17. april til 17. maj er der en stigning på 430% i oprettelser af playlister med fokus på musik til havearbejdet. Sommeren er for alvor ved at nærme sig og de ekstra timer i hjemmet har fået folk verden over til at kanalisere deres indre Søren Ryge.
  • Rengøringsvanvid: Rengørings-spillelister for alvor blevet en ting. Antallet af playlister der skal højne glæden ved at danse med støvkluden eller gulvmoppen er steget med 40% og streamingen af dem er steget med 65% indenfor den sidste måned. 
    • Flere end 940.000 spillelister med rengøringstema er blevet oprettet af brugere på Spotify.
    • På de danske rengøringsspillelister finder du nogle af de største hits fra adskillige generationer såsom: “Uptown Funk” af Bruno Mars og Mark Ronson, “I Wanna Dance With Somebody” af Whitney Houston, “Shape of You” af Ed Sheeran, “Happy” af Pharrell Williams og den legendariske “September” af Earth, Wind & Fire.
  • Sommeren kan ikke komme hurtigt nok: I takt med den nordlige halvkugle langsomt bliver varmere og varmer, bruger lyttere tid på at forberede spillelister til når sommeren rammer og de perfekte sommer-vibes skal løfte humøret til et højere niveau. På globalt plan oplever Spotify en stigning på 245% af spillelister med et brandvarmt sommertema.

Medmindre andet er angivet, blev al data indsamlet mellem 17. april-17. maj 2020. Hvor procentvis stigning vises, sammenlignede vi data fra 17. april-17. maj til den sidste uge i februar 2020. Data er global, medmindre andet er angivet.

Nøgleord

Kontakter

Amanda Waldås
Head of Consumer PR & Communications Nordics
Tel: +46 76 195 06 50
Email: amandaw@spotify.com

Vedhæftede filer

Links

Information om Spotify

Spotify
Spotify
Regeringsgatan 19
111 53 Stockholm

https://www.spotify.com/dk/

Spotify har siden lancering i Sverige i 2008 transformeret måden, vi lytter til musik. Opdag ny musik, byg playlister til din hverdag og del over 50 mio. musiknumre gratis, eller opgrader til Spotify Premium for at få adgang til eksklusive funktioner som offline-mode, forbedret lydkvalitet og en annoncefri afspiller.

I dag er Spotify den mest populære globale streaming-abonnementstjeneste med 345 mio. brugere, inklusiv 155 mio. Premium abonnenter, på tværs af 178 markeder. Vi er i dag den største drivkraft for indtægter til musikbranchen.

Følg pressemeddelelser fra Spotify

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Spotify

Europas musikfans glædes over tilbagevendingen af Eurovision 202120.5.2021 14:02:45 CEST | Pressemeddelelse

Årets Eurovision bliver afholdt i Rotterdam, som også skulle have afholdt det europæiske musikkonkurrence i 2020, inden det blev aflyst på baggrund af COVID-19 pandemien. Nu vender konkurrencen tilbage og tillader 3.500 heldige fans at danse med til årets konkurrerende sange live fra Rotterdam på lørdag d. 22. Maj 2021. Forud for finalen viser data fra Spotify, at fans rundt om i verden glæder sig over, at Eurovision er tilbage ved at streame året sange op til finalen og støtte det musikalske extravaganza, ved at afspille deres yndlingssange fra tidligere år. Spotify har tilsluttet sig festen ved at udgive den officielle Eurovision 2021 playliste, som danskerne elsker og har lyttet grundigt til siden marts. Sidste år var det særligt Island, der med deres sang Think About Thingsaf Daði Freyr Péturss der tog verden med storm. På Spotify var det den mest afspillede sang - både globalt, men også i Danmark. I år ser det dog anderledes ud, hvor den danske sang “Øve Os På Hinanden” af Fyr og

Must See: Spotify præsenterer dine favorit musikere i nye virtuelle koncerter19.5.2021 15:07:39 CEST | Pressemeddelelse

Spotify arbejder altid på at finde nye måder at forbinde kunstnere og fans gennem musikoplevelser - om det er ved at præsentere fans for deres yndlingskunstneres nyeste sange på Release Radar playlisten eller ved at fans deler Canvas videoer på de sociale medier. Særligt det seneste år, har Spotify fået øjnene op for vigtigheden af at pleje den forbindelse, der er mellem fans og kunstnere. Så i dag deler de deres seneste satsning: en virtuel koncertoplevelse. Spotify ved, at fans af artister går op i at støtte og opleve kunstneres musik ved koncerter. Og selvom verden så småt begynder at åbne op, er det ikke alle, der endnu er trygge ved at deltage i større arrangementer. Spotifys koncerter vil give alle mulighed for at støtte deres yndlingskunstnere og få koncertoplevelser i høj kvalitet, som vi alle efterhånden trænger til. Den næste måned vil der være mulighed for at købe billetter til intime koncerter i samarbejde med produceren Driift. Spotify vil integrere koncerterne i den samle

Opfanger dine planter gode vibrationer? Data fra Spotify viser, at plantemusik bliver mere og mere populært19.5.2021 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mere tid derhjemme betyder også en stigning i hygge og positiv atmosfære i indretningen. Hvilken bedre måde at skabe hyggelige rum end med planter? Planter er blevet en ægte passion for flere - og hvis du føler, at du har fået et tættere forhold til dine planter det seneste år, så er du ikke alene. Faktisk er det en verdensomspændende trend, hvor mere tid hjemme har givet en opblomstring af planter som hyggeprojekt og hobby. Siden 1970’erne har det været en populær teori, at særlige vibrationer af lyd kan stimulere planters vækst. Dette virker til at være en teori, som planteelskere stadig benytter sig af. I en undersøgelse fra Spotify svarer hele 6% af de adspurgte danskere, at de taler til deres planter. Måske giver de rette vibrationer flottere planter? I hvert fald har Spotify nu gjort det nemt for de planteelskende brugere at skabe det helt rette miljø til deres planter med playlisten Music for Plants. Passion for planteplaylister Selvom det for nogle kan virke en smule over-entus

Spotify og Tinder afslører de største kærlighedssange op til Valentinsdag12.2.2021 10:34:42 CET | Pressemeddelelse

Valentinsdag nærmer sig og i den anledning er Spotify og Tinder gået sammen og har fundet frem til nogle sjove data, der viser, hvordan musik bringer folk sammen. Når alt kommer til alt, kan man lære meget om en person baseret på, hvad de lytter til. Musik kan skabe en dyb og personlig forbindelse, derfor deler Tinder og Spotify nogle af de trends, de ser fra deres brugere - lige i tid til Valentinsdag. Tinder har erfaret, at sange på tinderprofilen forøger chancen for højre-swipes og matches. Derfor er et godt dating-råd fra dem at tilføje en sang til sin profil, for at starte samtalen på en virtuel Valentinsdate. For at folk klar til at swipe for kærlighed, har Spotify og Tinder fundet nogle af de mest populære kærlighedssange lige nu. Hvis man denne Valentinsdag ikke er i humør til at swipe på Tinder, men derimod sidder med et knust hjerte, så har Spotify også den perfekte playliste til en. Olivia Rodrigo, der står bag megahittet “drivers license”, der for nylig slog rekorden for fl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye