Spirii og DCC Energi udvider samarbejdet og indgår aftale om offentligt ladenetværk

DCC Energi, der driver Shell tankstationerne i Danmark, opruster sine aktiviteter på elbilsmarkedet og udvider samarbejdet med Spirii. Spirii leverer i forvejen platform til DCC Energis ladeløsninger til private og virksomheder, og skal nu også levere drifts- og betalingsplatform til DCC Energis offentlige netværk af lynladere.

Selskaberne bag de danske tankstationer er for alvor begyndt at omstille deres forretning til en fremtid med elektrisk transport og har mere end nogensinde fokus på at udvide de traditionelle tankstationer til også at tilbyde opladning til elbiler. De er kun én blandt mange brancher, der ønsker at gøre opladning af elbiler til en del af deres forretning.

Det mærker især Spirii, som har bygget en software-platform til drift og håndtering af ladeløsninger til elbiler. Selskabet har i de seneste år oplevet en massiv interesse fra flere brancher i hele Europa, der vil tilbyde ladeløsninger til elbilister og som har brug for en platform til at bygge deres forretning på. Selskabet har allerede mange store danske og udenlandske ladeoperatører på sin platform, og står i dag for over 20% af det offentlige ladenetværk alene i Danmark.

De mange nuværende og kommende elbilejere skal alle bruge smarte, simple ladeløsninger til at lade op derhjemme, på arbejdspladsen og på farten. Flere brancher, inklusiv tankstationer, har fået øjnene op for det kæmpe markedspotentiale, der ligger i at udvikle og tilbyde ladeløsninger. I Spirii mærker vi derfor kæmpe international efterspørgsel på vores platformsløsninger,fortæller Tore Harritshøj, administrerende direktør i Spirii.

DCC Energi er en af de mange nye ladeaktører på markedet, som har valgt at bygge deres forretning på Spiriis platform. Nu vil selskabet skalere forretningen yderligere til også at omfatte et stort offentligt ladenetværk, hvor Spirii skal levere drifts- og betalingsplatform, der bla. muliggør betaling med app og ladebrikker. Med den nye aftale styrker Spirii sin position som førende leverandør af platformsløsninger til opladning af elbiler.

”Vi ser frem til at indfri DCC Energis ambitioner om at udrulle et stort netværk af lynladere og blive en mere aktiv spiller i omstillingen til elbiler. DCC Energi har i forvejen musklerne, lokationerne og kundeindsigten, og med vores platformsløsninger, kan de tilmed sikre de bedste ladeoplevelser til deres kunder,” fortsætter Tore Harritshøj.

DCC Energi, der driver de 244 Shell tankstationer i Danmark, annoncerede sidste år, at de ville gå aktivt ind på elbilmarkedet med en bred vifte af løsninger til ejere af elbiler. DCC Energi tilbyder i dag løsninger til hjemme- og virksomhedsopladning, og er nu også i gang med at etablere et stort netværk af lynladere på deres mange tankstationer.

”Valget af Spirii som vores partner, til drifts- og betalingsplatformen på vores offentlige ladenetværk, er sket med baggrund i et ønske om at have en partner der er både fleksibel og meget innovativ, når det drejer sig om nye løsninger. Samtidig er vi glade for at kunne støtte op om et lovende dansk start-up selskab i rivende vækst,” siger Søren Møller Maretti, direktør for mobilitet i DCC Energi.

DCC Energi indviede deres første lynladestationer tidligere på året og fortsætter etableringen af lynladere på deres tankstationer i 2023.