Spirii kåret til verdens bedste grønne startup

Den fremadstormende danske eMobility platform Spirii er netop kåret til verdens bedste ved årets prisuddeling til Global Startup Awards. Spirii blev den eneste nordiske startup, der tog en pris med hjem. Tidlligere vindere af den prestigefyldte pris tæller blandt andet den danske virksomhed Pleo, som vandt i 2021.
Tore Harritshøj and Torben Fog, Co-founders i Spirii

Spirii løb med førstepladsen, som verdens bedste grønne startup virksomhed til årets Global Startup Awards. Spirii vinder prisen efter skarp konkurrence med startup virksomheder fra hele verden, som alle havde kvalificeret sig til finalen via nationale og regionale sejre.

Juryen, der er sammensat af syv eksperter fra hele verden, begrunder den danske sejr med, at Spirii har udviklet en software platform, der muliggør en hurtigere skalering af et globalt netværk af ladestandere, og bidrager til en grøn og fremtidssikret infrastruktur på tværs af industrier og lande.

Spirii, der alene i 2022 voksede med mere end 500 % og allerede er til stede i 15 lande, blev stiftet i efteråret 2019 af Tore Harritshøj og Torben Fog. Begge er udbrydere fra E.ON, én af Europas største private energikoncerner, hvor de henholdsvis var administrerende direktør og eMobility-chef i den danske del af koncernen.

»Vi er utrolig stolte af, at Spirii, der kun har tre år på bagen, er kåret til at være verdens bedste grønne tech-startup. Vores vision med Spirii har fra begyndelsen været at frigøre lademarkedet og åbne op for, at flere aktører uanset branche kan tage del i elektrificeringen af transporten og dermed nedbringe både luftforurening og CO2-udledninger, som er én af vor tids allerstørste globale udfordringer. At vi nu står med denne pris i hænderne viser, at vi gør en reel forskel,« siger Tore Harritshøj, CEO og Co-founder i Spirii.

Om valget af Spirii som årets global startup, udtaler juryen: »Spirii fik den højeste score, fordi overgangen til elbiler er uundgåelig, og fordi virksomheden løser en relevant global problemstilling. Deres løsning faciliterer opladning af elbiler på en intelligent og bæredygtig måde, og forenkler omstillingen til grøn mobilitet,« siger juryen og tilføjer:

Global Startup Awards er den største uafhængige startup konkurrence og økosystem for innovation og startup virksomheder. Det er niende gang, at Global Startup Awards løber af stablen, hvor iværksættere fra hele verden mødes.

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) overrakte prisen til Spirii ved finaleshowet til Global Startup Awards, der i år blev afholdt i København.

Tore Harritshøj and Torben Fog, Co-founders i Spirii
Tore Harritshøj and Torben Fog startede Spirii tilbage i 2019