Betty Nansen Teatret

Spilleren: Et hasarddrama om løgn, idioti og kapital

Line Knutzon og Elisa Kragerup nyfortolker, ualmindeligt frit, Dostojevskij-romanen Spilleren og sætter fokus på de idiotiske krumspring, vi gør for at føle os som vindere. De viser os, hvad vi er villige til for status. Råt for usødet. Fra den 6. oktober 2022 på Betty Nansen Teatret.

Du er kun noget værd på grund af din kapital. Du kan skiftes ud, hvis du ikke er spændende, attraktiv, rig, klog nok. Ikke sandt? Line Knutzon og Elisa Kragerup nyfortolker, ualmindeligt frit selvfølgelig, Dostojevskij-romanen Spilleren og sætter fokus på de idiotiske krumspring, vi gør for at føle os som vindere. Iscenesættes på Betty Nansen Teatret fra den 6. oktober 2022.

Egentlig handler Dostojevskijs roman fra 1866 om hasardspil. I Knutzon og Kragerups version er vi alle brikker i et spil, som vi selv har skabt. Vi har sammen defineret, at noget er mere værd end andet. Vi forholder os til andre, vi giver dem status. Og vi ser en stigende tendens til, at mennesket føler sig værdiløst i de rammer:

”Vi er i en verden, der forveksler menneskets værd med statussymboler. Penge, ungdom, skønhed, adgang til sex, succes på jobbet. Markører, som er med til at fortælle omverdenen, at du er noget værd. I hvert fald i den verden, vi har bygget op,” siger Kragerup og fortsætter:

”Denne fejlagtige forveksling af statusmarkører og menneskeværd. Hvordan vi alle sammen spiller spillet. Den og det er spændende at udforske!”

Velkommen til Roulettenburg – luksusliv og lav selvtillid
Spil har alle dage haft en krog i menneskeheden. Håbet og drømmen om den store gevinst. Et quick fix, der kan betale regningerne, gælden, sørge for en fribillet til livet på 1. klasse. Meget har ændret sig siden 1866, men jagten på penge og statussymboler er den samme som altid.

I Spilleren inviteres vi med til den lille kur- og spilleby Roulettenburg. Her luner en flok mere eller mindre rige europæere sig i en luksuriøs spa og bruger penge i spillehallen. Og mellem dyre møbler og hurtige hænder gemmer sig konturerne af menneskelig armod. Tiltrækkende eller trist? Måske komisk:

”Især når vi er i selskab med andre, der har højere status, gør vi idiotiske krumspring for at føle os som vindere. Som ligeværdige. Det er ikke altid kønt, men det er sjovt at betragte udefra. Og lidt tragisk,” fortæller Knutzon, den prisbelønnede husdramatiker på Betty Nansen Teatret, der høster roser for sin humoristiske og dødærlige måde at skildre mennesket på.

For hvor meget er vi villige til at spille spillet? Hvor vilde indsatser vil vi lave for at holde vores verden og vores magt ved lige? Hvem bliver vi, når der rykkes ved rangordningen i selskabet? Hvem spiller spillet bedst? Og kan man overhovedet vinde?

Det er det, Spilleren vil udstille.

MEDVIRKENDE Tammi Øst, Anders Budde, Simon Bennebjerg, Niels Ellegaard,  Stine Schrøder Jensen, Zaki Nobel Mehabil, Kitt Maiken Mortensen, Maria Winther Nørgaard og Adam Schmidt

DRAMATISERET AF Line Knutzon og Elisa Kragerup ualmindeligt frit efter Dostojevskij
INSTRUKTION Elisa Kragerup
SCENOGRAFI Palle Steen Christensen
LYSDESIGN Christian Alkjær
LYDDESIGN Troels Møller

PREMIERE 6. oktober 2022
SPILLETIDER tirsdag - fredag klokken 20.00, lørdag klokken 16.00, søndag klokken 15.00
STED Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C
BILLETTER 155-435 kr.

For spørgsmål eller yderligere info, kontakt da Regitze Engelhardt Jørgensen på regitze@bettynansen.dk eller 50 87 87 16

Information om Betty Nansen Teatret

Betty Nansen Teatret
Asgårdsvej 2
1811 Frederiksberg C

VORES BETTY ER ALLES TEATER. På Betty er der fortællinger om liv. Fortællinger til alle os, der elsker ord, pauser, scener, kærlighed og vilde kostumer.

Følg pressemeddelelser fra Betty Nansen Teatret

Flere pressemeddelelser fra Betty Nansen Teatret