Søvnproblemer er et stigende problem: Sådan sover du bedre og dybere

Mennesker bliver generelt dårligere til at sove. Ifølge Sundhed.dk gælder det, at cirka halvdelen af voksne over 65 år oplever søvnbesvær. Herudover gælder det, at hver tredje voksne har søvnbesvær i perioder.

Søvnproblemer kan forårsages af flere ting. Her er nogle af de mest almindelige årsager til søvnproblemer:

• Angst
  • Depression
  • Bivirkninger fra medicin
  • Koffeinindtag
  • Gener fra fysiske sygdomme
  • Variation i døgnrytme
  • Hård træning inden sengetid
  • Store måltider inden sengetid

Hvis du har problemer med at falde i søvn, eller hvis du vågner om natten, kan du læse med herunder, hvor du bliver præsenteret for seks tips til en bedre, hurtigere og dybere søvn.

Tip 1: Skab en rytme, og sæt din søvn i system

Hvis du er faldet sent i søvn, kan det være fristende at sove et par timer længere dagen efter. Det samme gælder for weekender og ferier, hvor vækkeuret ikke nødvendigvis skal være sat til det samme tidspunkt. Det er dog en dårlig ide. Hvis du gerne vil sove bedre, bør du sætte din søvn i system. Det vil sige, at du står op på samme tidspunkt hver eneste dag – ligegyldigt om du har sovet fire eller ni timer.

Tip 2: Vær opmærksom på mad og drikke inden sengetid

I de sidste par timer af dagen bør du være opmærksom på, hvad og hvor meget du spiser og drikker. Det kan skabe søvnproblemer, hvis du enten er sulten eller overmæt, når du lægger dig i din kontinentalseng.

Hvad angår væske, bør du holde dig fra alkohol, koffein og sukkerholdige drikke – og generelt set for meget væske. Det kan være fristende at drikke et par genstande for at falde lettere i søvn, men al forskning viser, at det skaber en mindre dyb søvn.

Tip 3: Undgå sovemedicin som behandling af søvnproblemer

Du bør i langt de fleste tilfælde undgå at tage sovemedicin for at falde i søvn. Den meste sovemedicin har stadig en effekt dagen efter, hvilket vil virke sløvende. Herudover kan sovemedicin være vanedannende.

Tip 4: Gå først i seng, når du er træt

Hvis du i løbet af aftenen ikke føler dig træt overhovedet, så vent med at lægge dig på din boxmadras. Det anbefales, at du først lader hovedet ramme puden, når du føler dig træt. På den måde undgår du frustrationen ved at føle dig lysvågen.

Tip 5: Stå op igen, hvis du ikke falder i søvn

Hvis du har lagt dig i seng og ikke falder i søvn eller pludseligt føler dig frisk igen, bør du stå op igen. På den måde undgår du angsten ved ikke at kunne falde i søvn, som kan have en selvforstærkende negativ effekt på din søvn.

Tip 6: Undgå søvnproblemer ved at skrive dine bekymringer ned

Hvis du lider af tankemylder eller prøver at løse alle dine problemer, når du skal sove, kan du med fordel have en blok og en kuglepen ved siden af sengen. På den måde kan du skrive dine bekymringer ned og tage dig af dem dagen efter, når du er frisk og veludhvilet.