SOS International - SE

SOS International hjälper elbilister i utlandet

Fler elbilar än någonsin kommer rulla på Europas vägar i sommar. Är du en av dem som ser fram emot bilsemester med mindre utsläpp och mer pengar i plånboken? Då gäller det att planera.

Många spås välja bilsemester i år, inte minst de som investerat i en elbil och kan räkna med minst 25 procent lägre kostnad jämfört med de som kör på bensin eller diesel. Det gäller dock att vara om sig och kring sig. Även elpriser har gått upp och leverantörer har en fri marknad där en kilowatt kan kosta allt mellan 3 och 11 kronor. Det berättar Jeppe Damgaard, teknisk chef på SOS International.

- Du behöver kolla upp var laddningsstationer finns, vilka de är, hur snabbt de laddar och vad det kostar, säger han och tipsar om att ladda ner olika appar som kan ge all denna information.

Elbilsmarknaden har exploderat i Europa och infrastrukturen byggs ut i stadig takt. Längs till exempel Autobahn bör det inte vara några problem att hitta laddstationer, ibland dock med väntetider när trycket är hårt. Även Danmark och Norge är relativt väl utbyggda. På andra håll kan det vara glesare och utbudet är lägre än efterfrågan.

Ladda när det är 20 procent kvar
- Kör aldrig tomt på det batteri helt. Beräkna att ladda när det är 20 procent kvar, så du har marginal att leta efter laddningsmöjligheter, påpekar Jeppe Damgaard vidare.

Han tipsar också elbilssemesterfiraren om att ta med egen laddsladd på resan. Var dock noga med att fråga innan du laddar genom ett vanligt uttag vid till exempel ett hyrt semesterhus.

Även om det är mycket sällsynt, innebär ett fordon som drivs på batteri en potentiell brandfara. Är olyckan framme är det viktigt att de som har kunskap om elbilar kopplas in. En elbil får till exempel aldrig släpas eller dras, utan ska bärgas på flak, då ström annars kan kopplas åt fel håll. Vissa elbilar har också särskilda inställningar som ska göras vid bärgning.

- Låt proffsen hantera din bil. Så du som bilist ska kunna känna dig trygg, konstaterar Jeppe Damgaard och tillägger att SOS International har avtal med ett stort nätverk av bärgare i Europa som kan sin sak och har kunskap om olika typer av elbilar.

Tips inför semester med elbil

• Det finns många hemsidor och mobilappar för att hitta laddstationer längs vägarna i Norden och övriga Europa, utgå från vilka länder du ska besöka
  • Planera din reserutt noga
  • Välj platser och hotell där laddning av elbil är möjligt medan du njuter av vyer, äter gott eller sover
  • Vänta aldrig längre än att du har 20 procent kvar i batteriet innan det är dags att ladda
  • Ha med dig en egen laddsladd
  • En högvoltsdriven elbil behöver bogseras till närmsta laddare om det går tomt. Ett 12-volts batteri kan kan ofta dras igång med vanlig starthjälp
  • Låt alltid en professionell bogserare ta hand om din elbil. Den måste fraktas på flak
  • Tänk på att vatten och batteri är en dålig kombination. Släck aldrig en brand själv
  • Ta dig från bilen om en allvarlig olycka är framme
  • Kontakta SOS International så snabbt som möjligt om batteriet laddat ur helt eller du behöver annan assistans eller goda råd

SOS International - SE

Om SOS International – en av Nordens ledande assistansorganisationer

SOS International är en av Nordens marknadsledande assistansorganisationer. Från sina larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland erbjuder och tillhandahåller SOS International akut hjälp över hela världen – dag och natt, året runt.

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar. SOS International garanterar värdekedjan på uppdrag av sina kunder genom att vara en pålitlig samarbetspartner som strävar efter att erbjuda slutanvändaren bästa möjliga upplevelse, samtidigt som kundens totalkostnader hålls på en så låg nivå som möjligt. För att leva upp till rollen som pålitlig partner är kvalitet och samarbete viktiga parametrar.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1200 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 13 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.

Följ SOS International - SE

Senaste pressmeddelandena från SOS International - SE