Sønderjyllands første el-taxi kan bestilles på app

Taxavognmand Kim Petersen fra Padborg har, som den første taxavognmand i Sønderjylland, omlagt driften fra diesel til el.
Kim Petersen, vognmand i Dantaxi, foran sin Tesla

Kim Petersen ser frem til at transportere sine kunder lydløst rundt i sin Tesla, og er taxien ledig og i nærheden, kan den med et tastetryk bestilles via Dantaxi’s landsdækkende app. Kim Petersen er overbevist om, at el-biler er fremtiden og han mener, at taxibranchen har et medansvar for at nedbringe CO2 udslippet:

”Taxierne i Danmark forurener mindre end 1 % af den samlede bilpark, men selvfølgelig skal taxibranchen også påtage sig sit ansvar i den grønne omstilling”, påpeger Kim Petersen, og han glæder sig over, at kunderne har taget godt imod bilen: ”De fleste kunder er imponeret over accelerationen selvom nogle lige skal vænne sig til den manglende motorlyd.”

Taxiselskab iværksætter initiativer til at fremme den grønne omstilling

I Dantaxi, der er det taxiselskab Kim Petersen er tilsluttet, har de iværksat en række initiativer, der skal få flere vognmænd til at skifte til nul-emissions køretøjer, og det er rent faktisk lykkedes over al forventning. Det siger selskabets direktør Carsten Aastrup:

”I starten af dette år var der kun tre elbiler i Dantaxi, men med en målrettet indsats, har vi nu 46 nul-emissions taxier på gaden, og det er et tal, der vokser uge for uge. Vores vognmænd vil gerne den grønne omstilling, selvom de f.eks. oplever udfordringer med mangel på ladestandere. Et af de initiativer vi har sat i værk er, at vi har gjort det muligt for kunderne at bestille en el-taxi via vores app. Noget vores kunder benytter sig af, og har gjort os til det førende taxiselskab inden for grøn omstilling. Kunderne ønsker ikke bare transport fra a til b, men også muligheden for at tage et grønt valg, og jeg er rigtig glad for, at Sønderjylland nu er kommet med på vores danmarkskort over områder med el-taxi.”

Telsla’en er netop indsat i driften i det sønderjyske, og har allerede kørt de første kunder. Kim Petersen, der har mærket hvordan taxibranchen har ændret sig i de senere år, ser frem til et forbedret arbejdsmiljø, og til selv at være med til at nedbringe CO2 udslippet i byerne:

”Konkurrencen i Taxibranchen er blevet hårdere, siden jeg startede for mange år siden, men jeg nyder stadig at tage på arbejde hver dag. Jeg synes, at det er vigtigt, at taxiselskaberne iværksætter initiativer der motiverer de vognmænd, som gerne vil skifte til el. Foruden at nedsætte CO2 udslippet i byerne har mit valg givet mig et bedre arbejdsmiljø. Det er mere afstressende at køre el-bil og jeg savner bestemt ikke motorens vibrationer.”

Kim Petersen, vognmand i Dantaxi, foran sin Tesla
Sønderjyllands og Padborgs første el-taxi
Direktør i Dantaxi, Carsten Aastrup
El-taxien kan bestilles via app, hvis taxien er ledig og i nærheden
Selskabet har i alt 65 el-biler. Taxierne er fra forskellige bilproducenterne som Kia, Hyundai, Nissan og Jaguar. Men Teslaen er det foretrukne el-bilsmærke blandt taxavognmænd.

Fakta om Dantaxi og nul-emissions taxier

• Første el-taxi i Dantaxi (tidl. Taxinord) kom på gaden i 2013.
  • Selskabet har haft el-taxier på Mors siden 2015.
  • El-bil’er fra følgende bilproducenter kører i Dantaxi: Tesla, Kia, Hyundai, Nissan og Jaguar. Selskabet har i alt 65 el-biler. Alle nul-emissionsbiler.
  • Selskabet har en brint-bil. Det er en Toyota Mirai.
  • Selskabets landsdækkende taxaapp tilbyder kunderne at kunne vælge el-bil som deres foretrukne taxi.

Fakta om Dantaxi

• Største taxiselskab i Danmark og Sønderjylland