Sommertrafik på Storebæltsbroen

Sidste skoledag på fredag markerer som altid start på ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Selvom der denne sommer er ganske få covid-19 restriktioner, forventes mange også i år at holde ferie i Danmark. Det betyder ekstra trafik på vejene og således også over Storebæltsbroen, hvor særligt lørdagene bliver travle.

Der forventes mest trafik på lørdage alle weekender i juli og den første weekend i august i timerne mellem kl. 10 og kl. 15. Søndagene i uge 30 og 31 vil ligeledes være travle mellem kl. 14 og kl. 18. De første weekender er der mest pres på trafikken i retning mod Fyn/Jylland, mens der de sidste weekender er flest biler i retning mod Sjælland.

For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor hastigheden er sat op til 50 km/t.

- Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 50 kr. pr. tur. Det er lige til en ekstra ferie-is, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter

- Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget.

Det er stadig muligt at få en nummerpladeaftale inden sommerferien. Den kan nemlig benyttes til betaling allerede 20 minutter efter, den er oprettet.

Storebælts betalingsanlæg er opgraderet med ny teknologi, så der nu er selvbetjening i både kort- og kontantbanerne. Der er fortsat hjælp at hente ved et tryk på den røde ”hjælp-knap”. I den anden ende sidder nemlig en medarbejder klar til at få trafikanterne sikkert gennem anlægget og videre på turen.

Gode råd til ferieturen

• Har du fået nyt betalingskort? Så husk at opdatere din aftale. Ellers risikerer du, at bommen ikke går op. Opdater eller tjek dine oplysninger på brobizz.com.
  • Har du ikke en bizz, kan du stadig nå at oprette en nummerpladeaftale og spare mindst 50 kr. på turen over Storebælt. Aftalen kan bruges efter 20 min. Opret på brobizz.com
  • Hold dig opdateret om forholdene på broen via trafikmeldinger på Storebaelt.dk og Storebælts Facebook eller tilmeld dig vores SMS-tjeneste (send BRO INFO til 1231).

Besøg i Storebælts betalingsanlæg
Redaktionen er velkommen til at sende fra Storebælts betalingsanlæg i den kommende weekend eller få billeder og kommentarer med hjem. Kontakt chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen for at aftale nærmere på mobil 20 46 36 04.

Broløb på Storebælt den kommende lørdag9.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser 14.000 løbere Storebæltsbroen, når foreningen Broløbet Storebælt skyder løbet i gang. Broen er åben under hele løbet, men turen over Storebælt vil tage lidt længere tid, mens løberne passerer. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn/Jylland, og vejens status ændres fra motorvej til almindelige landevej med hastighed på 80 km/t. Trafikomlægning sker fra kl. 14.30 og frem til kl. 20, hvor trafikken forventes at være omlagt til normaltrafik igen. I den periode vil turen over broen tage 10-15 minutter længere en normalt. I tilfælde af uheld vil der kunne opstå længere forsinkelser. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 123

Cykelløb over Storebælt på lørdag2.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer cykelløbet Aarhus – Odense – København Storebæltsbroen. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være normal trafik med 110 km/t i to spor i retning mod Fyn og Jylland, mens der kun vil være ét spor farbart for biler i retning mod Sjælland og hastighedsbegrænsning på 80 km/t. I denne periode vil det langsomme spor og nødsporet være dedikeret til cykelløbet Indskrænkning til et spor sker kl. 13.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 20. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 1231 med Bro Info. Tjenesten ophører automatisk efter syv dage. Læs mere om cykelløbet på arrangørens hjemmeside.

Stigende fritidstrafik over broerne bidrager til positivt resultat27.8.2021 08:52:32 CEST | Pressemeddelelse

Både fritidstrafikken og lastbilerne benyttede i stigende grad Storebæltsbroen og Øresundsbron i andet kvartal af 2021 i takt med lempelse af covid-19 restriktionerne. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager dette til et tilfredsstillende resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 7,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 6,8 pct. og lastbiltrafikken med 8,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således med 115 mio. kr. i forhold til første halvår af 2020 og var på 1.293 mio. kr. Trafikken er fortsat 18,5 pct. lavere end samme periode i 2019 før pandemien. Vejindtægterne er 131 mio. kr. lavere end i 2019, og restriktioner og nedlukninger har fortsat en væsentlig effekt på koncernens indtægter. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er ikke påvirket af covid-19 pandemien og var på 168 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år. - Vi kan se en stigning i fritidstrafikken hen over forår og sommer,

Sommerferie gav trafikrekorder på Storebælt10.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Selvom mange i år valgte at rejse udenlands på sommerferie viser tallene for trafikken over Storebælt, at rigtig mange har holdt ferien herhjemme. I juli kørte mere end 1,3 mio. biler gennem Storebælts betalingsanlæg og slog dermed den eksisterende rekord fra sidste sommer. Juli blev således den største rejsemåned hidtil i broens historie. I alt kørte 1.349.545 køretøjer over bæltet i juli, svarende til en daglig gennemsnitstrafik på 43.534. Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra juli 2020 på 1.293.596 køretøjer. Foruden månedsrekorden blev der også sat ny døgnrekord. Lørdag den 31. juli blev den travleste rejsedag på broen med børnefamilier i tætpakkede biler på vej til og fra sommerferie. I alt 56.291 biler kørte over broen og slog dermed den tidligere døgnrekord, der blev sat 17. juli i år. Weekendrekorden fra uge 30 i 2019 blev også slået tre gange i juli måned, senest da 107.665 biler passerede Storebælt i weekenden 31 juli / 1. august, hvor der var mest pres på hjemturstraf