Sund & Bælt

Sommertrafik på Storebæltsbroen

Del

Sidste skoledag på fredag markerer som altid start på ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Selvom der denne sommer er ganske få covid-19 restriktioner, forventes mange også i år at holde ferie i Danmark. Det betyder ekstra trafik på vejene og således også over Storebæltsbroen, hvor særligt lørdagene bliver travle.

Der forventes mest trafik på lørdage alle weekender i juli og den første weekend i august i timerne mellem kl. 10 og kl. 15. Søndagene i uge 30 og 31 vil ligeledes være travle mellem kl. 14 og kl. 18. De første weekender er der mest pres på trafikken i retning mod Fyn/Jylland, mens der de sidste weekender er flest biler i retning mod Sjælland.

For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor hastigheden er sat op til 50 km/t.

- Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 50 kr. pr. tur. Det er lige til en ekstra ferie-is, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter

- Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget.

Det er stadig muligt at få en nummerpladeaftale inden sommerferien. Den kan nemlig benyttes til betaling allerede 20 minutter efter, den er oprettet.

Storebælts betalingsanlæg er opgraderet med ny teknologi, så der nu er selvbetjening i både kort- og kontantbanerne. Der er fortsat hjælp at hente ved et tryk på den røde ”hjælp-knap”. I den anden ende sidder nemlig en medarbejder klar til at få trafikanterne sikkert gennem anlægget og videre på turen.

Gode råd til ferieturen

  • Har du fået nyt betalingskort? Så husk at opdatere din aftale. Ellers risikerer du, at bommen ikke går op. Opdater eller tjek dine oplysninger på brobizz.com.
  • Har du ikke en bizz, kan du stadig nå at oprette en nummerpladeaftale og spare mindst 50 kr. på turen over Storebælt. Aftalen kan bruges efter 20 min. Opret på brobizz.com
  • Hold dig opdateret om forholdene på broen via trafikmeldinger på Storebaelt.dk og Storebælts Facebook eller tilmeld dig vores SMS-tjeneste (send BRO INFO til 1231).

Besøg i Storebælts betalingsanlæg
Redaktionen er velkommen til at sende fra Storebælts betalingsanlæg i den kommende weekend eller få billeder og kommentarer med hjem. Kontakt chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen for at aftale nærmere på mobil 20 46 36 04.

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sprogø er en succeshistorie om aktiv naturforvaltning7.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De seneste 20 år har naturforvaltningen på Sprogø haft fokus på at bevare og udvikle øens naturværdier. Ifølge en ny rapport er Sprogø i dag en naturperle med yngle- og rastesteder for arter af international betydning. Under anlæggelsen af Storebæltsforbindelsen fra 1989 til 98 voksede Sprogø i omfang med etableringen af Ny Sprogø. Som resultat af de følgende årtiers store indsats med aktiv naturpleje fremstår Sprogø nu med et varieret naturindhold af international værdi – på et areal, der er fire gange større end den oprindelige ø. ”Erfaringerne fra Sprogø dokumenterer, at effektiv infrastruktur og rig biodiversitet ikke behøver være hinandens modsætninger. De viser, hvordan vi som samfund kan arbejde konstruktivt med at bevare og stimulere unikke naturområder i forbindelse med større anlægsarbejder”, siger Bjarne Jørgensen, Asset Management direktør i Sund & Bælt Naturpleje med perspektiver Da anlægsarbejdet på Storebæltsforbindelsen gik i gang i 1989, var naturen på Sprogø præget af

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i weekenden28.5.2021 12:49:17 CEST | Pressemeddelelse

Natten til søndag vil der være dobbeltrettet trafik på Storebæltsforbindelsens vestbro grundet afvikling af en beredskabsøvelse. I tidsrummet for øvelsen bliver trafikken mod Fyn ledt over i det sydlige spor på vestbroen. Fra lørdag aften klokken 23.00 til søndag morgen klokken 07.00 vil der være dobbeltrettet trafik med hastighedsbegrænsning på 80 km/t, og overhaling vil ikke være tilladt. Der kan opstå kort ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik umiddelbart efter kl. 23.00 og igen kort før kl. 07.00, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Se den aktuelle trafiksituation på storebaelt.dk Læs mere om øvelsen på politi.dk

Stigende trafik over Storebælt påvirker resultat positivt trods covid-1927.5.2021 19:01:51 CEST | Pressemeddelelse

Lastbiltrafikken fortsætter med at stige på både Storebæltsbroen og Øresundsbron i de første måneder af 2021, og personbiltrafikken er langsomt på vej op igen efter at have været hårdt ramt af covid-19 pandemien. I forhold til forventningerne er resultatet tilfredsstillende. På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 15 pct. i første kvartal af 2021 sammenlignet med sidste år, hvor personbilerne faldt mest med 18 pct. Lastbiltrafikken steg derimod med 4 pct., mens bustrafikken faldt med 80 pct. Indtægterne fra vejtrafikken faldt med 38 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år og var på 556 mio. kr. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 85 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg. - I årets første måneder afspejler lastbiltrafikken på begge broer udviklingen i det høje aktivitetsniveau i erhvervslivet, og på Storebæltsbroen blev der sa

Danskerne kørte over Storebælt i Kr. Himmelfartsferien19.5.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kombinationen af feriedage og en begyndende genåbning gav ekstra travlhed i Storebælts betalingsanlæg i den forgangne uge, hvor trafikken i Kr. Himmelfartsferien var på niveau med trafikken inden nedlukningen sidste efterår. Danskere på vej til og fra familiebesøg, sommerhus eller andre ferieaktiviteter betød mange personbiler på broen, hvor trafikken kun lå 10,9 pct. lavere end samme periode i 2019. Samtidig var det en stigning i forhold til ugen forinden, hvor der kørte 25,1 pct. færre personbiler over broen i forhold til tiden inden corona i 2019. Trafikken peakede søndag, hvor mere end 45.000 personbiler kørte over Storebælt og skabte køer på det samlede motorvejsnet på tværs af landet. - Trafik i den størrelsesorden er ikke set på Storebælt siden d. 6. september sidste år, lige inden efterårets første nedlukning. Der er fortsat et stykke vej op til den eksisterende trafikrekord fra sidste sommer, hvor danskerne holdt ferie herhjemme. Her kørte knap 54.000 biler over broen lørdag d

Dansk infrastrukturstyring skaber stærke resultater14.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Danmark har vi siden etableringen at Storebæltsforbindelsen udviklet en stærk model til at finansiere og styre de helt store infrastrukturprojekter. Statsgarantimodellen kombinerer statsligt ejerskab og statsgaranterede lån med brugerbetaling. Den nyeste viden om emnet er netop blevet præsenteret på en online-konference med international deltagelse. Sund og Bælt Holding A/S og Institut for Organisation på Copenhagen Business School har netop afsluttet et forskningsprojekt, støttet af Innovationsfonden, som har undersøgt den danske måde at finansiere og styre store infrastrukturprojekter på - eksempelvis broer og tunneller. Den danske model hedder statsgarantimodellen og kombinerer statsligt ejerskab, statsgaranterede lån på de private markeder og brugerbetaling med anlæg og drift i et offentligt ejet selskab. Resultaterne af forskningen blev tirsdag den 13. april præsenteret på en konference, hvor også internationale eksperter fra OECD, Holland og Canada præsenterede deres viden om i

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum