Sommerferiehjælp til udsatte børn og unge

Børn og unge, som har haft det svært under coronakrisen, skal opleve et pusterum og et fællesskab sammen med andre i sommerferien. Derfor har organisationer som blandt andet Blå Kors fået penge til at lave opsøgende arbejde og skabe aktiviteter for udsatte børn og unge.
Over hele landet arrangerer Blå Kors aktiviteter for børn og unge. Blandt på Bornholm, hvor der er udendørs hygge i det danske sommervejr.

Efter måneder med isolation under coronakrisen har mange børn og unge ekstra meget brug for et pusterum i sommerferien.

Den sociale hjælpeorganisation Blå Kors er en blandt flere organisationer, der har fået tildelt 1,1 millioner kroner som en del af Folketingets sommerferiepakke til at lave opsøgende arbejde og arrangementer for udsatte børn og unge i løbet af juli og august.

Flere steder i Danmark har Blå Kors ansat projektledere til at hjælpe familierne med at finde rundt i de mange aktivitetstilbud i sommerferien i samarbejde med kommune, boligforeninger og det lokale foreningsliv.

"Vi hjælper dem med at finde aktiviteter og fællesskaber i nærheden af, hvor de bor samtidig med, at vi også selv laver arrangementer og udflugter lokalt sammen med vores engagerede projektledere og frivillige," siger Karen Klemmed Hviid, som er frivilligkonsulent hos Blå Kors.

Fællesskab for børn

Blå Kors driver en række støttecentre for børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug, kaldet Barnets Blå Hus, og Familienetværket i partnerskab med lokale kirker, som er sociale fællesskaber med spisning og aktiviteter. Det er blandt via disse netværk, at man kommer i kontakt med familierne i sommerferien.

Målet er at få børnene med i fællesskaber, hvor de får mulighed for at få nye oplevelser og venskaber, Samtidig arrangerer Blå Kors også aktiviteter og udflugter i sommermånederne rundt omkring i Danmark:

"Det handler om at skabe nogle små oaser af sommerhygge med fællesskaber i trygge rammer. Vi vil give børnene nogle stjernestunder, hvor de for eksempel kan sidde rundt om bålet og bage snobrød, hoppe i hopppeborg eller få ansigtsmaling sammen med andre børn og frivillige voksne," siger frivilligkonsulent Karen Klemmed Hviid.

Udover sommeraktiviteterne arrangerer Blå Kors også sommerlejre for udsatte børn og unge.

Foto: Jens Peter Engedal.