Sommeren står i ballettens tegn, og Den Kongelige Ballet besøger i år fem byer

I forlængelse af den stort anlagte Balletfestival pakker Den Kongelige Ballet tåspidsskoene og drager ud i landet til Kongelig sommerballet

Kongelig balletdanser Wilma Giglio. Foto: Selina Meier

”Ballet er for alle, for dans er en urkraft, som alle kan mærke og intuitivt forstår. Alle kan danse,” siger balletmester Nikolaj Hübbe. ”Nogen kun med gardinerne godt trukket ned, andre mest til fester. Og så nogle få udvalgte, der danser professionelt i kunstens Champions League. Mænd og kvinder som blandt andet er ansat i Den Kongelige Ballet, og som har perfektioneret kroppens bevægelser til den største kunst. De er stjerner. De er blevet ved med at udleve den trang til at danse, som vi alle kender.”

Måske er det derfor, Kongelig sommerballet år efter år trækker titusinder af danskere til de gratis balletforestillinger under åben himmel. Scenen bliver bygget op om eftermiddagen, og om aftenen viser en gruppe dansere uddrag fra ballettens forestillinger i smukke lokale naturomgivelser. Kongelig sommerballet besøger i år fem danske byer fra den 11.-15. juni, så pak picnickurven og nyd en sommeraften i selskab med Den Kongelige Ballet.

Årets turné falder umiddelbart efter Balletfestivalen på Det Kongelige Teater fra 1.-9. juni og giver på den måde resten af landet mulighed for at deltage i fejringen.

Sommerballet gæster i 2018 følgende byer:
11.06.18 kl. 19.00: Byparken, Korsør
12.06.18 kl. 19.00: Indelukket, Silkeborg
13.06.18 kl. 19.00: Lønborggaard, Tarm
14.06.18 kl. 19.00: Sønderborg Slot
15.06.18 kl. 19.00: Den Grønne, Nyborg

Program og dansere opdateres løbende på: http://kglteater.dk/sommerballet2018

Det Kongelige Teater vil gerne sige tak til:
Korsør: Korsør Erhvervsforening, Korsør Turistråd, Slagelse Kommune og Korsør Kulturhus
Silkeborg: Silkeborg Kommune
Tarm: Ringkøbing-Skjern Kommune, Løngborggaard, Ac-Eltekniq, Bjerg VVS, Kjær’s Tømrer & Snedker, Vandteknik Vest, Hotel Smedegaarden, Linka Energy og Uhrenholt
Sønderborg: Sønderborg Kommune og Sønderborg Slot