KRAES

Sommeren er over os: Sådan beskytter du din baby mod solens stråler

Hudkræft er med 40 nye tilfælde dagligt en dansk folkesygdom, og særligt børns sarte hud er modtagelig for solens farlige stråler. Hudplejevirksomheden KRAES har fem råd til at passe på de mindste i sommersolen.
Beskyt huden. Når børnene er i solen, er det vigtigt at beskytte deres sensitive hud. Brug solprodukter med minimum faktor 30 og UVA-beskyttelse. Hvis solproduktet er en creme, så brug huskereglen en voksen håndfuld til en barnekrop, cirka 20ml. Foto: PR.

Jo oftere man udsættes for uv-stråling som barn og ung, jo større er risikoen for at udvikle kræft i huden senere i livet. Sådan har det længe lydt fra Kræftens Bekæmpelse. Her anbefales, at man på danske breddegrader som minimum anvender solprodukter med faktor 15 til normal hud. Til ekstra sart og sensitiv hud, som eksempelvis børn og babyers hud, bør beskyttelsen være endnu højere. Minimum faktor 30 under den danske sol og faktor 50 under sydens sol.

Hos virksomheden KRAES, der udvikler naturlige baby- og børnehudplejeprodukter, har opmærksomheden på børns hud kunne mærkes år for år med en stigende efterspørgsel på solbeskyttende produkter og gode råd til, hvordan man beskytter børn og babyer mod solens farlige stråler.

– I sæsonen får vi næsten dagligt henvendelser fra småbørnsforældre, der er på jagt efter økologiske og plejende produkter, som skal beskytte de helt små i solen. Samtidig mærker vi også en stor usikkerhed især blandt førstegangsforældrene. De er ofte i tvivl om, hvordan de skal agere forsvarligt, og hvad der er det rigtige at gøre, når de små skal med ud i solen, siger Mette Langberg, der er direktør i KRAES.

Gode råd mod solens UV-stråler

Den stigende efterspørgsel på solbeskyttelse til babyer, som ikke kræver, at barnet dyppes i en krukke med hvid creme, har fået KRAES til gennem flere år at udvikle en solstick med faktor 30. Den består blandt andet af fugtgivende planteolier og non-nano zink oxid, et mineralsk filter, der virker som et reflekterende spejl mod UVA- og UVB-stråler.

– Det kan udefra lyde trivielt at lave en stick med indbygget solbeskyttelse, men en økologisk, parfumefri og 100 procent naturlig solstick, som rent faktisk er effektiv, sund for huden og ikke skader miljøet - det har været udfordrende. Hos KRAES gør vi intet halvhjertet, og vi er tilfredse med resultatet. Forventningerne har været tårnhøje hos vores dejlige kunder, og vi håber, at de også vil tage godt imod dette nye skud på produktstammen, siger Mette Langberg.

Den lille solstick er beregnet til babyens mest udsatte områder: ansigt, hænder, nakke og fødder, hvor solen ikke kan undgås. Mette Langberg minder også om rådene til at undgå de skadelige stråler, når familien skal ud i sommervejret.

Undgå direkte sol til de helt små. Små børn, der ikke kan kravle eller gå, bør aldrig opholde sig i direkte sol.

Beskyt huden. Når børnene er i solen, er det vigtigt at beskytte deres sensitive hud. Brug solprodukter med minimum faktor 30 og UVA-beskyttelse. Hvis solproduktet er en creme, så brug huskereglen en voksen håndfuld til en barnekrop, cirka 20ml. Husk også at smøre solcreme på ofte og gerne to gange og lade det tørre helt ind.

Skru ned for solen mellem kl. 12 og 15. UV-indekser er typisk over tre i tidsrummet mellem 12 og 15. Derfor er det en god ide helt at undgå solens stråler der.

Ved leg i solen. Når børnene leger og bevæger sig i solen, skal du beskytte dem lidt ekstra ved at give dem let sommertøj og evt. en hat på.

Når der leges ved vandet. Husk at beskytte hudenmod genskin fra vand og sand ved at smøre ekstra beskyttelse på ører, kinder, næse, hænder og fødder. Ingen solprodukter er 100 procent vandfaste. Så hvis børnene har været i vandet, svedt eller blevet tørret med et håndklæde, så er det tid til at smøre dem ind igen.

Emil Mikkelsen
Markedsføring, KRAES
emil@babykraes.dk

Billeder

Download
På danske breddegrader anbefales som minimum at der anvendes solprodukter med faktor 15 til normal hud. Til ekstra sart og sensitiv hud, som eksempelvis børn og babyers hud, bør beskyttelsen være endnu højere. Minimum faktor 30 under den danske sol og faktor 50 under sydens sol. Foto: PR.
Download
Den lille solstick består blandt andet af fugtgivende planteolier og non-nano zink oxid, et mineralsk filter, der virker som et reflekterende spejl mod UVA- og UVB-stråler og er beregnet til babyens mest udsatte områder: ansigt, hænder, nakke og fødder, hvor solen ikke kan undgås. Foto: PR.

Information om KRAES

KRAES
Guldsmedgade 26B
8000 Aarhus