Sommeren 2020 er afgørende for det danske foreningsliv

Sommeren plejer at være foreningernes højsæson. En sæson, hvor foreningslivet får sit boost, hvor de frivillige motiveres til det arbejde, de laver resten af året, hvor den årlige indkomst sikres, og hvor tusindvis af børn får årets oplevelse. Men hvordan bliver sommeren 2020?
Foto: Jesper Nord, FDF K9 Kredsfotograf

Det spørgsmål er vi mange, der stiller os selv og hinanden i disse dage, men særligt i de danske foreninger er det lige nu det helt store spørgsmål. Må vi se hinanden, når kalenderen viser juli 2020? Kan vi afholde de sommerlejre, som vi har brugt timer og kræfter på at planlægge, og kan vi igen i år berige børn og unge med en oplevelse for livet? Og hvis ikke, kan vi så hente økonomisk hjælp andre steder, så vi igen, på den anden side af krisen, kan sørge for et stærkt foreningsliv i Danmark?

Små lokalforeninger rundt om i hele Danmark har ikke ansatte, der kan søge lønkompensation. Deres arbejde er baseret på frivillige kræfter. Ligesom deres arrangementer ikke har over 350 deltagere, hvorfor de ikke kan søge kompensation for tabt omsætning herfra.

I foreningen Bifrost bliver der spillet rollespil og et eksempel på en presset lokalforening er Wonder Studios, som holder til på Lolland. Wonder Studios købte sidste år et gammelt Mejeri i Frejlev for at kunne afholde rollespil her. Mejeriet ligger lige nu øde hen og foreningen kan ikke afholde allerede planlagte aktiviteter. Særligt gør de sig lige nu store overvejelser om at aflyse sommerens helt store arrangement Sunfall. Et arrangement, der også plejer at sikre lokalforeningen økonomisk. En aflysning heraf kan derfor også få længerevarende følger for rollespillerne på Frejlev, da der ikke vil være økonomi til fremtidige aktiviteter.

Hos Helsingør Pigegarde, der hører under Landsgarderforeningen, optræder man hver uge i månederne maj til august, og da dette ikke er muligt lige nu, forventes en tabt indtjening på 250.000 kr. Derudover kommer det sociale aspekt, som mangler blandt de unge lige nu.

I DUFs medlemsorganisationer, som tæller 78 landsdækkende frivillige børne- og ungeorganisationer (herunder sociale, kulturelle og politiske organisationer, spejdere, rollespillere etc.) bliver hundredvis af aktiviteter i foråret og sommeren aflyst lige nu - alene grundet uvished. Men børnene har brug for fællesskaber, særligt til sommer når skolerne er lukkede, og mange forældre nødsaget til at arbejde, fordi deres ferie er brugt.

”Hvis vi ser en lukning af foreningslivet sommeren over, så kommer vi til at se mange foreninger, der er truet på eksistensen. Flere vil gå konkurs, og rigtig mange vil også være påvirket på aktivitetsniveauet flere år frem. Noget af det, vi er allermest bekymrede for, er, hvad er det for et foreningsliv, vi kommer tilbage til, når vi engang får lov til at åbne op?” lyder det fra DUFs formand, Chris Preuss, som gerne giver et mere generelt blik på udfordringen i foreningerne.

Kontakt:

Joachim Dittman, rollespiller fra Wonder Studios, tlf. 2299 7912

Sanne Bergsaker, Helsingiør Pigegarde, tlf. 30280397

Chris Preuss, formand i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, tlf. 2288 9996

Foto: Jesper Nord, FDF K9 Kredsfotograf

DUF er en paraply- og interesseorganisation for 78 samfundsengagerende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.