Solceller sætter grøn strøm til BESTSELLER’s produktion i Bangladesh

BESTSELLER har i de seneste år skåret 82 procent af sin direkte CO2-udledning. Det svarer til næsten 79.000 tons mindre CO2 udledt i 2021 sammenlignet med 2018.
Nu vil modevirksomheden styrke og intensivere sit fokus på den indirekte udledning, som BESTSELLER ikke selv står for, men som sker andre steder i værdikæden, og derfor også tæller i tøjvirksomhedens samlede CO2-regnskab. Det sker med et ambitiøst tiltag, hvor BESTSELLER konkret vil være med til at etablere solcelleanlæg på tekstilfabrikker i Bangladesh og dermed integrere vedvarende energi i produktionen af sine varer.
”Vi er meget bevidste om, at langt størstedelen af vores samlede klimaaftryk bliver sat i den indirekte værdikæde, og at det derfor er afgørende, at de fabrikker, vi samarbejder med, også får bedre mulighed for at benytte vedvarende energi. Med dette initiativ ønsker vi at styrke vores leverandørers mulighed for at investere i mere bæredygtige løsninger til gavn for deres egne virksomheder, deres lokalsamfund, vores forretning og hele den grønne omstilling. Dette er et af flere skridt på en større rejse, og vi ser frem til at samarbejde med vores tætte leverandører og gøre nye erfaringer i forhold til, hvordan BESTSELLER kan bidrage til at udbrede et bæredygtigt fokus i alle dele af modeindustrien,” siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i BESTSELLER.
Et globalt bidrag
Den indirekte CO2-udledning fra for eksempel materialeproduktion og leverandører udgør 95 procent af BESTSELLER’s samlede udledning. I takt med BESTSELLER’s vækst, og dermed øgede produktion, er andelen af CO2-udledning fra værdikæden vokset i BESTSELLER’s CO2-regnskab, hvilket trækker det samlede CO2-aftryk i en negativ retning. Den udvikling skal blandt andet de planlagte solcelleanlæg og den mere bæredygtige, vedvarede elektricitet bidrage til at dæmme op for. Solcelleanlæggene bliver etableret i samarbejde med BESTSELLER’s moderselskab HEARTLAND, som skal facilitere, at tekstilfabrikanterne kan investere i og bygge solceller på deres produktionsanlæg.
”I HEARTLAND mener vi, at en global, grøn omstilling er helt afgørende og nødvendig. Og mens vi ser store, markante initiativer, ikke mindst herhjemme, er det også tydeligt, at vi kan gøre mere for at bidrage til, at den grønne omstilling også foregår i lande, hvor forudsætningerne er sværere. I HEARTLAND er vi meget interesserede i at bidrage til grønne projekter, der kan gøre en forskel globalt – og det er etableringen af solcelleanlæg i Bangladesh et godt eksempel på,” siger Lise Kaae, direktør i HEARTLAND.
Samarbejde om omstilling
Opsætningen af solcellepaneler i Bangladesh begynder i 2023, hvor BESTSELLER’s mangeårige leverandør Body Fashion Limited, som ligger i Gazipur i det centrale Bangladesh, bliver det første fabriksanlæg til at anvende solenergi. Solpanelerne bliver etableret i et tæt samarbejde mellem tekstilfabrikken, HEARTLAND, BESTSELLER og cleantech-virksomheden SOLshare, der i forvejen bidrager til en generel omlægning af energinettet i Bangladesh.
”Projektet er det første joint venture mellem et internationalt modebrand og en klimateknologisk virksomhed i Bangladesh. Vi ser frem at opføre solceller på tværs af BESTSELLER’s leverandører via et nært samarbejde baseret på dialog og hurtig og pålidelig eksekvering,” siger Dr. Sebastian Groh, Managing Director og Co-founder i SOLshare.
FAKTA
Over de seneste år har BESTSELLER reduceret sin direkte CO2-udledning og arbejdet med at reducere udledningen i sin værdikæde via forskellige initiativer. Blandt andet:
- Åbning af Nordeuropas dengang største solcellepark, som forsyner BESTSELLER med vedvarende energi.
- Et samarbejde med Mærsk, der sikrer fragt baseret på mere klimavenligt brændstof.
- Investeringer i fremtidens tekstiler, som bruges i BESTSELLER’s kollektioner.
- Sourcing af materialer med et lavere miljømæssigt aftryk.
Om BESTSELLER
- BESTSELLER er en familieejet modevirksomhed, som blev grundlagt i 1975 af familien Holch Povlsen.
- Modevirksomheden tæller i dag mere end 20 modebrands herunder JACK & JONES, ONLY og VERO MODA.
- BESTSELLER skaber modetøj for alle og sælger sine styles over hele verden, hvor produkterne er et væsentligt element i folks dagligdag.
- BESTSELLER stræber efter at vækste sin forretning bæredygtigt og investere i fremtiden for at have en positiv indvirkning på både samfund og miljø.
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
Erfaren finansprofil til BESTSELLER18.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Line Andrea Fandrup tiltræder som ny CFO i BESTSELLER. Hun kommer med solid erfaring fra bl.a. A.P. Møller-Mærsk, ROCKWOOL, Novozymes og senest NKT, hvor hun siden 2020 har været Group CFO. I BESTSELLER får Line Andrea Fandrup ansvaret for at styrke og udvikle modevirksomhedens finansielle fundament i en tid med store investeringer og ambitiøse vækstmål.
CFO-skifte i BESTSELLER efter otte år med vækst og forandring12.8.2025 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter otte år fratræder CFO Thomas Børglum Jensen sin stilling i BESTSELLER.
BESTSELLER investerer i avanceret, automatiseret tøjproduktion11.8.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Amerikanske Softwear Automation, der har udviklet teknologi til automatiseret tøjproduktion, sikrer 20 millioner dollars i ny investeringsrunde ledet af den familieejede modevirksomhed BESTSELLER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum