Søg tilskud til en varmepumpe

Flere virksomheder har stadig et olie- eller gasfyr, men det er for langt de fleste muligt at udskifte den fossile opvarmningsform med en mere miljøvenlig løsning, som en varmepumpe. I løbet af 2022 er der fem åbne ansøgningsvinduer, hvor man kan søge støtte til en varmepumpeløsning gennem Energistyrelsens tilskudspulje
En varmepumpeløsning kan sagtens varme eksempelvis en butik op. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

I 2022 kan virksomheder i løbet af året fem gange søge om tilskud til en varmepumpe, hvis de ønsker at udskifte olie- eller gasfyret og hjælpe med at nedbringe Danmarks CO2-udledning. Den første pulje er åben frem til den 18. januar, men er man ikke i gang med ansøgningsprocessen endnu, åbner en ny pulje op i midten af februar og igen i midten af marts.

Energiselskabet OK er en af de virksomheder, som kan hjælpe med en varmepumpeløsning til erhverv.

”Vi har efterhånden god erfaring med forskellige typer løsninger til erhverv,” siger markedschef Klaus Kjær og fortsætter: ”Det er relevant både for de mindre, mellemstore og større virksomheder, der ønsker en grønnere profil ved at skifte den gamle varmekilde ud. For også at kunne tilbyde større anlæg er vi dansk importør af varmepumper fra tyske Glen Dimplex, som kan levere varmepumpeløsninger til især større bygninger. Vores egen serviceorganisation er også vokset betragteligt, så vi efterfølgende kan servicere anlægget, hvis det er et ønske fra kunden.”

Klaus Kjær mener også, at der er penge at spare for de virksomheder, der får tilsagn om støtte gennem Energistyrelsens tilskudsordning.

”Støttebeløbet kan i nogle tilfælde dække op til 50 procent af omkostningerne, og over tiltagets levetid kan der faktisk opnås 7 øre i besparelse per kWh,” uddyber han.

”Vores erfaring er, at de virksomheder, vi hjælper gennem processen, får tilsagn om støtte,” siger Klaus Kjær.

Hjælp af ekstern rådgiver
Hos OK peger man dog på, at ansøgningsprocessen er tung. Af samme årsag samarbejder OK med en ekstern rådgiver for at hjælpe virksomhederne sikkert gennem processen.

”Derfor har det været en fordel for os at samarbejde med en ekspert i energirådgivning, da ansøgningsprocessen for virksomhederne er meget tung og kræver helt specifik viden undervejs i processen. Vi har valgt ikke at prioritere ressourcerne til den del internt i OK, hvor det handler om en kompliceret energiberegning, kendskab til opfølgning i Energistyrelsen samt opfølgning jævnligt,” siger Martin Weinreich Vagnholm, salgschef for varmepumper til erhverv hos OK.

Han fortæller i den forbindelse, at nogle kunder simpelthen fravælger puljen, fordi processen er for uoverskuelig og langtrukken.

”Ud over at det har været en fordel med en ekstern rådgiver til at køre processen, fordi det kræver så specifik viden, så er det for mange virksomheder også et minus, at det tidsmæssigt tager op til seks måneder at få tilsagn om støtte, inden man overhovedet kan gå i gang med installationen. Står man for eksempel og har brug for en løsning op til fyringssæsonen, er det lang tid at vente, og de penge, man sparer på olie eller gas, er det samme som støtten, og dermed kan det for nogle virksomheder godt betale sig at give det fulde beløb for varmepumpen og så hente besparelserne i forbruget. Andre fravælger helt at investere,” siger Martin Weinreich Vagnholm.

Han tilskynder dog virksomheder til at tage kontakt til OK eller en anden udbyder af varmepumper, så man sammen kan finde en løsning og komme videre, hvis man ønsker at skifte den nuværende, fossile varmekilde med en varmepumpe og gå i en grønnere retning.

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.