Software-gigant vil have medarbejdere til at tage gamle telefoner og computere med på arbejde til genanvendelse

87 ton CO2. Så meget CO2 regner Visma i Danmark med, at de kan spare, når de i samarbejde med Atea ruller et nyt bæredygtighedspartnerskab ud, der sætter fokus på den voksende globale udfordring med elektronikaffald. Medarbejdere i virksomheden opfordres til at lede i gemmerne efter aflagte telefoner, computere, printere m.v., som Atea vil hjælpe med at genanvende. Initiativet er det første af sin slags i Danmark.
Nicoline Weih, som er CSR Manager hos Visma e-conomic

Der bliver produceret mere elektronik end nogensinde før. Men hver gang vi køber nyt, ryger de gamle telefoner, tablets eller computere i skuffen og samler støv. Samtidig viser tal fra The Global E-waste Monitor, at der i 2019 blev genereret 53,6 mio. tons elektronikaffald på verdensplan. Et tal, der kun forventes at stige de kommende år. Det udgør en stor klimamæssig udfordring.

Det problem vil Visma, som er en af Europas førende leverandører af forretningskritisk software til private og offentlige virksomheder, nu sætte fokus på i samarbejde med Atea. Som et led i samarbejdet vil Visma aktivt opfordre sine omkring 1100 danske ansatte til at tage del i kampen mod elektronikaffald og medbringe gamle telefoner, computere, iPads og printere med på arbejde, hvoraf 99,7 % af det brugte it-udstyr bliver genanvendt, mens de resterende 0,3 % bliver bortskaffet.

Visma forventer, at de med første runde af initiativet vil kunne spare 87 ton CO2, som svarer til at køre 14 ture rundt om jorden i bil. Visma Danmarks medarbejdere får desuden selv lov til at vælge, hvilken velgørende organisation det økonomiske overskud fra genanvendelsen af det afleverede elektronik skal gå til.

“Der er i dag meget fokus på IT-infrastruktur og datacentre og deres CO2-udledning, men undersøgelser viser, at vi globalt genererer mere end 53 millioner tons elektronikaffald hvert eneste år. Det er altså en kæmpe problemstilling, som vi hos Visma nu sætter fokus på at gøre noget ved. Derudover mener vi, at det er vores pligt som virksomhed at hjælpe vores ansatte til at træffe bæredygtige valg,” siger Nicoline Weih, CSR Manager hos Visma e-conomic. Hun fortsætter:

”Vi anerkender fuldt ud, at vi er en del af en branche, der bidrager til CO2-udledningen, og derfor er det også vigtigt for os at tage ansvar og arbejde aktivt på at reducere klima- og miljøbelastningen. Her er partnerskabet med Atea ét skridt af mange mod en mere bæredygtig forretning.”

Pilotsamarbejde mellem Atea og Visma

Atea arbejder med bæredygtighed på en lang række fronter. Ifølge adm. direktør i Atea og formand for regeringens klimapartnerskab for service, it og rådgivning, Kathrine Forsberg, er det dog første gang, at Atea indgår et samarbejde i Danmark, der direkte aktiverer medarbejderne i kampen mod udfordringen med elektronikaffald.

“Vi glæder os over, at vi i samarbejde med Visma har skabt et initiativ, der aktiverer Vismas medarbejdere i kampen mod udfordringen med elektronikaffald. Vi håber, at initiativer som dette kan sprede sig som ringe i vandet ud til andre danske virksomheder, så vi dermed i fællesskab kan få nedbragt den enorme mængde af naturressourcer, der ligger gemt i skuffer og skabe rundt omkring i de private hjem,” siger Kathrine Forsberg

Atea har gennem eksterne undersøgelser fundet frem til, at den gennemsnitlige danske husstand i gennemsnit har 3-5 elektroniske devices liggende derhjemme, der enten ikke er i brug eller er i stykker. Men en af de største barriere for at aflevere elektronikken er frygten for, at dataen fra eksempelvis telefoner kan blive lækket.

“Vi har alle billeder, beskeder eller noget tredje på fx vores mobiltelefoner, som vi ikke ønsker, at alle andre skal se. Det afholder folk fra at få afleveret deres elektronik på genbrugsstationen. I forhold til vores samarbejde med Atea sikrer de 100 % informationssikkerhed ved at slette data på de indleverede elektroniske devices i overensstemmelse med GDPR-lovgivningen,” siger Nicoline Weih.

Om samarbejdet mellem Visma og Atea

Partnerskabet går ud på, at Vismas brugte it-udstyr bliver genanvendt på den mest bæredygtige måde. Det gælder både for Visma og medarbejderne i den københavnske og aarhusianske afdeling. It-udstyret bliver hentet hos Visma, og alt udstyr med data vil være aflåst i skabe. Herfra bliver det returneret til Atea, der sørger for datasletning, rensning, klargøring og evt. reparation, hvis det kan skabe en salgsværdi på enheden. Det, der ikke kan sælges, karakteriseres som elektronikaffald.

Nicoline Weih, som er CSR Manager hos Visma e-conomic

Om Visma:

Visma tilbyder software og services, der forenkler og digitaliserer administrative forretningsprocesser i den private og offentlige sektor. Med mere end 14.000 ansatte og 1.135.000 kundekontrakter er Visma en af Europas førende softwarevirksomheder. Bliv klogere på Visma i Danmark påVisma.dk.

Om Atea:

Sammen med kunder og samarbejdspartnere bygger Atea Danmark med it.
Atea leverer skræddersyede løsninger, der fremtidssikrer og skaber værdi for kunders forretning. Det gør de, fordi de tror på, at IT er og bliver den væsentligste drivkraft bag Danmarks succes. Med mere end 1.450 medarbejdere har Atea en stærk lokal tilstedeværelse med afdelinger fordelt over hele Danmark. Atea Danmark har den højeste internationale antibestikkelsescertificering; ISO 37001. Atea-koncernen er repræsenteret i hele Norden og Baltikum og noteret på Oslo Børs.