Søborgenser er ny næstformand i Tandlægeforeningen

Frank Dalsten, tandlæge og klinikejer i Søborg, er valgt til ny næstformand i Tandlægeforeningen. Han vil blandt andet kæmpe for særligt sårbare patienter.

Frank Dalsten, 65 år og tandlæge og klinikejer i Søborg nord for København, skal de næste to år bestride posten som næstformand i Tandlægeforeningen. Her skal han repræsentere de medlemmer af foreningen, der arbejder som tandlæge i privat praksis.

Den nyvalgte næstformand vil blandt andet arbejde for, at politikerne får udarbejdet en ny model for voksentandplejen. Noget Tandlægeforeningen har ventet på de sidste fire år.

”Vi har brug for at skabe mere lighed i sundhed, og det kan man gøre ved i højere grad at tilgodese lavtlønnede og sårbare patienter. Det gælder fx patienter, der uforskyldt får massive tandproblemer på grund af medicin, som giver mundtørhed. Tandproblemer der forfølger dem resten af livet og går udover livskvaliteten. Og det gælder cancerpatienter og patienter med kroniske sygdomme, som i forvejen er udsatte på alle mulige måder”, forklarer Frank Dalsten.

Stor fagpolitisk erfaring
Frank Dalsten har været fagpolitisk aktiv i Tandlægeforeningen i knap 20 år. Fra 2014 til 2020 var han medlem af Tandlægeforeningens hovedbestyrelse, de sidste to år som næstformand, hvorefter han faldt for tidsgrænsen og derfor ikke kunne genvælges før i år.

Han dimitterede som tandlæge i 1981 fra Tandlægeskolen ved Københavns Universitet, hvorefter han aftjente sin værnepligt som tandlæge i forsvaret på flyvestation Værløse. Som 25-årig etablerede han den tandklinik i Søborg, som han driver i dag, og han kan altså fejre 40-års jubilæum i år. Frank Dalsten er desuden reserveofficer som overtandlæge i militæret.

Historieinteresseret golfnørd
Privat bor Frank Dalsten i Virum med sin kone, hvormed han har to døtre. Den ene datter er gået i faderens fodspor og arbejder som tandlæge på hans egen klinik, og den anden læser medicin på Københavns Universitet. Ved siden af bestyrelsesarbejdet går Frank Dalstens fritid med at spille golf og tennis, og så er familien vild med at rejse til historiske steder i og uden for Europa.