Sne, sol eller storby: Gode råd til en sikker vinterferie

Står ferien på sand mellem tæerne, susen ned ad pisterne eller noget helt andet? Så står LB Forsikring klar med gode råd til en mere sikker vinterferie.

Om lidt står kalenderen på uge 7 og 8, som for mange danskere betyder vinterferie. Ferie er dog sjovest, hvis man er klædt ordentlig på til uforudsete situationer. Derfor kommer LB Forsikring med gode råd og vejledning inde de travle ferieuger for alvor begynder:

“Uge 7 og 8 er to meget populære ferieuger. Mange danskere trækker i skitøjet, hvor andre foretrækker at drage mod de varmere himmelstrøg. Fælles for alle feriedestinationer er dog, at man skal være ordentligt klædt på forsikringsmæssigt, så man ved, hvad man skal gøre, hvis uheldet skulle være ude”, lyder det fra siger Anne Mette Kirkegaard, Vicedirektør i Skade og Jura hos LB Forsikring

Allerede inden feriens start er der en række råd, man kan følge for at have bedst muligt ro i maven:

“Før du tager mod lufthavnen, togstationen eller andet er det en god ide at tage billeder af eller scanne dit pas og billetter og lade alle unødvendige kort blive derhjemme”, lyder det fra Anne Mette Kirkegaard.

Starter ferien med en tur i lufthavnen, er der også flere ting at huske på, hvis uheldet er ude. Rejseforsikringen dækker nemlig ikke, hvis flyet aflyses, inden påbegyndt rejse:

“Et godt råd er altid at bestille flybilletter gennem selve flyselskabet fremfor en online-bookingportal. Her er det nemlig nemmere at få refusion, hvis uheldet er ude, og dit fly bliver aflyst. Flyver du med et europæisk selskab eller inden for Europa, har du ret til at vælge, om du vil have rejsen omlagt eller refunderet din billet. Her er det nemlig flyselskabet, der er ansvarlig for det”, lyder det fra Anne Mette Kirkegaard.

Vinterferien er for mange ikke fuldendt uden ski, snowboard eller anden aktivitet i sne. Skiferie er én af de former for ferie, hvor der er allerflest tilskadekomster, og gode råd og vejledning er derfor vigtige at have med i baghovedet.

“Det er meget vigtigt, at man altid husker hjelmen, når man løber på ski. Solen kan også være skarp på pisterne, og en solcreme med højfaktor er derfor en god ide. Vi har også mærket en stigning i henvendelser blandt vores medlemmer efter kravet om en ansvarsforsikring er gældende på de italienske skipister. Sørg derfor for at være forsikret og for at hente beviset på det på vores hjemmeside”, siger Anne Mette Kirkegaard.

Om du skal til storby, strand eller sne, er det vigtigt, at man er ordentligt forsikret med både rejseforsikring, ulykkesforsikring og ansvarsforsikring. Er man i tvivl om, hvad der ellers er vigtigt at huske, kommer LB Forsikring her med en ekstra række af gode råd:

Generelle råd når du rejser:

• Tag det blå EU-sygesikringskort, hvis du rejser i et EU-land, EØS-lande og Schweiz. Bestil kortet på borger.dk.
  • Skriv telefonnumre til fx bank (kortspærring), teleselskab (mobilspærring) og forsikringsselskab ned, og læg det i feriebolig. Find rejsekortet her
  • Har du været syg, eller er du blevet behandlet inden for 2 måneder før afrejse, kan du have brug for en medicinsk forhåndsvurdering for at være dækket på rejsen
  • Undersøg, om du skal have vaccinationer til feriestedet hos Statens Seruminstitut
  • Tjek, om du skal have visum i forbindelse med din rejse - også når det kun er en mellemlanding
  • Undersøg regler om coronavirus, test og karantæne på destinationen
  • Undersøg sikkerhedssituationen på feriestedet på Udenrigsministeriets hjemmeside og tilmeld dig evt. Danskerlisten
  • Rejser du mere end 60 dage, skal du have en Forlænget rejseforsikring.