Vejdirektoratet

Snart 80-årig får brofag repareret og ny maling

Del
Vejdirektoratet går nu i gang med at reparere betonen på Aggersundbroens to brofag og give betonbuerne beskyttende maling. Arbejdet er planlagt, så det generer trafikanterne mindst muligt. Foto: Vejdirektoratet.
Arbejdet på Aggersundbroen begynder med, at buefagene bliver renset af, så bliver betonen repareret, og til sidst bliver buerne malet. Foto: Vejdirektoratet.
Arbejdet på Aggersundbroen begynder med, at buefagene bliver renset af, så bliver betonen repareret, og til sidst bliver buerne malet. Foto: Vejdirektoratet.

Aggersundbroen, som forbinder Aggersund i Han Herred i nord med Himmerland nordøst for Løgstør, blev indviet i juni 1942 for snart 80 år siden. Og siden da har både saltvandet og vejret slidt hårdt på broens beton og metal.

Vejdirektoratet har løbende vedligeholdt broen, og nu er det tid til endnu en omgang for at sikre, at broen kan holde mange år endnu. Arbejdet begynder mandag den 2. maj, og der er gjort en stor indsats for, at vedligeholdelsesarbejderne generer trafikanterne mindst muligt.

Projektleder Lis Lassen, Vejdirektoratet, siger:
”Vi er meget opmærksomme på de udfordringer, det giver for trafikken, når vi sætter stilladser op for at arbejde på broen. Derfor er vi sammen med entreprenøren nået frem til en model, hvor entreprenøren arbejder på skift i hver side af broen frem for i begge sider på samme tid. Vi har valgt en fremgangsmåde, som samtidig gør det sikkert for broarbejdere og trafikanter at færdes på broen, mens arbejderne står på.”

Ved at arbejde skiftevis i den ene og den anden side, vil der være de nødvendige 4,8 meters bredde i frit rum, der sikrer, at eksempelvis landbrugskøretøjer kan komme forbi.

Entreprenøren har de seneste uger arbejdet med at stille stillads op i broens ene side, og fra mandag den 2. maj begynder arbejdet så for alvor. Først bliver buefagene renset af, så bliver betonen repareret, og til sidst bliver buerne malet. Malingen skal beskytte konstruktionen mod fugt og dermed sikre broens bæreevne.

Arbejdet bliver gennemført i fem etaper, og Vejdirektoratet forventer, at det er ved vejs ende ved udgangen af september 2022. I august vil der være en tre-ugers periode med natarbejde midt på broen. Det vil der blive udsendt yderligere information om på et senere tidspunkt.

Fakta om Aggersundbroen

Broen er en buebro med to ret store buefag.
Midt på broen er der en dobbelt broklap, der kan åbnes for skibe på vej til eller fra Aalborg.
Længde: 228 meter.
Bredde: 10,4 meter.
Indviet: Torsdag den 18. juni 1942.
Spor: To kørespor og et fortov.

På Vejdirektoratets trafikkort kan man altid holde sig opdateret om den aktuelle situation på statsvejene og få viden om restriktioner for trafikken, konkrete vejarbejder og øvrige trafikmeldinger.

Læs mere på trafikinfo.dk

Læs mere om broer og vejtunneler i Danmark

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Arbejdet på Aggersundbroen begynder med, at buefagene bliver renset af, så bliver betonen repareret, og til sidst bliver buerne malet. Foto: Vejdirektoratet.
Arbejdet på Aggersundbroen begynder med, at buefagene bliver renset af, så bliver betonen repareret, og til sidst bliver buerne malet. Foto: Vejdirektoratet.
Download

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

 

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye