Snapchat skal hjælpe unge med at huske sikkerhedsbrillerne
Sidste år kom 254 personer til skade med fyrværkeri. 99 af dem var børn og unge under 17 år.
Ulykkerne skyldes blandt andet, at de glemmer at bruge sikkerhedsbriller. Derfor tager Sikkerhedsstyrelsen Snapchat i brug for at minde børn og unge om at huske netop dem. Snapchat er nemlig de helt unges foretrunke medie.
- Børn og unge repræsenterer desværre en stor del af de tilskadekomne i nytårsdøgnet. Vi bruger igen i år Snapchat til at minde dem om, at de skal huske sikkerheden, når de kigger på eller fyrer fyrværkeri af. Snap er deres fortrukne medie at kommunikere på. Derfor vil vi være til stede der, hvor de befinder sig, siger Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen,
Den 31. december bliver der på Snapchat rullet en nytårslinse ud over hele Danmark. Det vil være muligt at finde linsen i ”kausellen”, hvor de normalt finder deres linser.
Med linsen på dumper der sikkerhedsbriller ned for øjnene. Så kan de unge tage en selfie med linsen og ønske hinanden godt nytår - og samtidig minde hinanden om sikkerhedsbrillerne.
Der vil også være et filter, som de unge kan bruge til at lægge over billederne. Der vil være et ur, der tæller ned til nytår, og en ”raketmand”, der vil huske dem på at fyre den af sikkert.
På Facebook kører Sikkerhedsstyrelsen en konkurrence den 31. december, hvor to heldige danskere kan vinde et par VR-briller. Alt, hvad de skal gøre, er at tage et selfie med linsen og lægge det op i tråden under konkurrencen på Sikkerhedsstyrelsens Facebook-side. Vinderne bliver trukket den 2. januar. https://www.facebook.com/Sikkerhedsstyrelsen/
Fakta om ulykkerne:
- Ud af de 254, der kom til skade sidste år, var 99 af dem unger under 17 år.
- Blandt de 0-14-årige havde kun lidt over halvdelen af de tilskadekomne sikkerhedsbriller på.
De fem fyrværkeriråd:
Rigtig mange ulykker kan undgås, hvis man følger de fem fyrværkeriråd.
- Brug altid beskyttelsesbriller
- Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
- Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
- Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
- Gå aldrig tilbage til en fuser
Fakta om de øvrige fyrværkerikampagner
Ud over Snapchat laver Sikkerhedsstyrelsen også en række andre kampagner, især rettet mod børn og yngre mænd.
- Den 19. december blev årets skolekampagne afgjort, hvor tre skoleklasser vandt.
- Derudover samarbejder vi med de to populære youtubere, Alexander Husum og Niki Topgaard.
- I en VR-kampagne udsætter vi desuden unge mænd for en fyrværkeriulykke i 5D.
Læs om alle fyrværkerikampagnerne på www.sik.dk/fyrværkerikampagner2018
Nøgleord
Kontakter
Er du journalist og har spørgsmål til kampagnen, kan du kontakte kommunikationspraktikant Emilie Gravergaard
• Mail: egj@sik.dk
• Telefon: 25103964
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Alt for mange børn og unge kommer fortsat til skade med fyrværkeri3.12.2025 09:17:05 CET | Pressemeddelelse
Næsten halvdelen af alle fyrværkeriskader rammer personer under 18 år, og de kommer til skade med alle typer af fyrværkeri. Derfor skal der stadig undervises i fyrværkerisikkerhed.
Benjamin Hav går forrest i ny kampagne for fyrværkerisikkerhed1.12.2025 09:09:15 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig alt for mange børn og unge, der kommer til skade nytårsaften. Ny kampagne sætter fokus på beskyttelsesbriller med musik og fællesskab i øjenhøjde med de unge.
Kampagne skal gøre det normalt at vise ID ved køb af alkohol, nikotin eller tobak7.7.2025 11:06:57 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen lancerer nu kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’. Formålet er at sætte fokus på alderskontrol for unge. Med opbakning fra detailbranchen og andre interessenter er målet at styrke forståelsen for, at det er helt naturligt at skulle vise ID, når man handler alkohol, nikotin eller tobak.
Sikkerhedsstyrelsen går undercover på sociale medier for at stoppe ulovligt salg af lattergas30.6.2025 12:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra i morgen får Sikkerhedsstyrelsen nye muligheder for at føre kontrol med salg af lattergas. Reglerne skal bremse brugen af lattergas som rusmiddel og forhindre ulovligt salg.
Produkter og tjenester skal være tilgængelige for flest mulige25.6.2025 09:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Fremover bliver det lettere for forbrugere at anvende en række produkter og tjenester i hverdagen, også hvis man har en midlertidig eller permanent funktionsnedsættelse. Fra 28. juni 2025 er det et krav at leve op til EU's tilgængelighedsdirektiv og den danske tilgængelighedslov, og dermed kommer der nye krav til fx webshops, computere, betalingsterminaler og streamingtjenester. På nogle områder træder kravene i kraft straks, mens kravene skal anvendes på andre områder, efterhånden som der fx kommer nye udgaver af produkter i handelen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
