SMVerne får nu råd til kunstig kundeintelligens
Den, der forstår sine kunders adfærd og behov, kan give dem en meget bedre kundeoplevelse. Kunstig intelligens, der indsamler og analyserer kundedata, har hidtil været forbeholdt store, ressourcestærke firmaer. Det har Raptor Services lavet om på med Alexandra Instituttet: De licenserer deres AI-platform, så små og mellemstore virksomheder også får adgang til teknologien.

Raptor Services forbedrer kundeoplevelsen for deres kunders kunder. Saas-firmaets højteknologiske platform gør det muligt for kunderne at indsamle og analysere data om, hvad deres kunder foretager sig i de forskellige touchpoints langs kunderejsen.
Ved at analysere og forstå kundernes adfærd kan kommunikationen mod kunderne målrettes og gøres mere relevant og personlig. Det er en måde at yde en bedre service på, forklarer Jan Skov, der er COO hos Raptor Services. De har gennem AI Denmark samarbejdet med Alexandra Instituttets AI eksperter.
Hul i markedet: SMVernes adgang til AI
Når man bruger maskinlæring og kunstig intelligens, anvender man i virkeligheden matematiske modeller og store datamængder til at forudsige hændelser. Hvis man kan forudsige, hvornår f.eks. en produktionsvirksomhed vil genkøbe smøremidler, kan man gøre kommunikationsprogrammerne mod dén kunde meget mere præcise og målrettede, fortæller Jan Skov.
Det er potent teknologi, der virkelig kan skabe meget værdi, men det er også avanceret og svært for virksomhederne at få greb omkring,” påpeger han. ”Det kræver, at man ansætter data scientists med specielle kompetencer. Dem er der ikke ret mange af, og de er dyre at ansætte og svære at fastholde, så AI er noget, der hidtil har været forbeholdt større virksomheder.
Raptor Services havde ifølge Jan Skov identificeret et hul i markedet.
Vores vision var at gøre noget kraftfuld teknologi anvendelig for virksomheder, som ikke har ressourcer til at investere i det. Vi ville bygge et produkt ovenpå vores customer data platform, så SMVerne kan gøre brug af AI uden at ansætte specialister.
Hjælp til at holde på gode kunder
Men der var også andre problematikker, virksomheden ville give sig i kast med, nemlig hvordan man holder på kunderne eller vinder dem tilbage. Ambitionen var at forudsige og dermed forhindre churn, dvs. at kunderne stopper med at handle. Og hvis skaden er sket, ville Raptor Services kunne hjælpe kunderne med at reaktivere tidligere.
Man opererer med et begreb, der kaldes kundens livsværdi, altså hvor meget kunden har købt tidligere, kombineret med hvad vi forudsiger, at kunden køber fremover, fortæller Jan Skov.
Når man ved, hvem de værdifulde kunder er, ved man, hvem man skal passe særlig godt på. Livsværdien identificerer også kunder, der er tabsgivende, fordi de kun køber produkter med lav margin eller krævende ift. logistik eller support.
Fra PoC til MVP på 12 måneder
Inden for virksomhedsforløbet med AI Denmark og Alexandra Instituttet fik Raptor Services bygget et framework, der blev lanceret på deres platform som proof of concept. På den måde kunne de afprøve teknologien og den forretningsmæssige værdi, før de udviklede den endelige løsning.
Firmaet etablerede en gruppe af fire kunder, der blev tæt involveret i produktudviklingen, og som testede produktet og gav feedback løbende. Efter at kunderne havde valideret produktet, havde udviklerteamet samlet den fornødne viden til at kunne gøre produktet færdigt.
Efter sommerferien lancerede Raptor Services en betaversion, som nu er ved at blive taget i brug af deres kunder.
Det tager tid for nye produkter at blive adopteret, pointerer Jan Skov, så det er glædeligt, at en lang række af vores kunder allerede har taget det i brug.
Billeder

Information om Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Ny løsning giver virksomheder adgang til inspektion, der bidrager til grøn omstilling12.1.2023 10:21:56 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt og Alexandra Instituttet lancerer gennem et partnerskab en innovativ løsning, der sikrer billigere inspektion og vedligeholdelse af betonkonstruktioner og forlænger levetiden af anlæg.
Alexandra Instituttet, Systemate og cVation sparker året i gang med grøn energi for tre-cifret millionbeløb4.1.2023 07:39:37 CET | Pressemeddelelse
Systemate vinder rammeaftale med Energinet for at sikre Danmarks grønne omstilling.
GeoAtlas Study giver unge mulighed for at arbejde med klima- og energikriserne8.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny læringsplatform til ungdomsuddannelserne bringer tusindvis af geologiske, hydrogeologiske og geografiske data i spil. Det vil i sidste ende give en bedre oplevelse af naturgeografi og geologi, samt øge interessen for STEM-fagene.
Nyt samarbejde skal cybersikre 100 industrivirksomheder7.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske virksomheder digitaliserer i høj grad deres produkter og produktion. Det kan være med intelligente sensorer, der minimerer strømforbruget, eller med maskiner, der bliver koblet til internettet. Men den øgede digitalisering åbner også døren for hackere med onde hensigter – og det skal dansk erhvervsliv blive bedre til at håndtere.
Elevernes egne data fra mobilen kan forbedre trivsel3.11.2022 00:37:33 CET | Pressemeddelelse
Nu kan data fra skolebørnenes mobiltelefoner være med til at sætte fokus på trivslen blandt børn og unge. En ny digital trivselsplatform er blevet testet på to skoler. Erfaringer fra skolerne kan være med til at skabe fremtidens vigtige sundhedsløsninger baseret på borgernes egne data.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum