SMVdanmark: Vismændene viser en vej uden om nedlukning af erhvervslivet

SMVdanmark glæder sig over, at vismændene peger på massetest og smitteopsporing som en billigere og bedre vej til at bekæmpe corona end nedlukning af erhvervslivet. Desuden rammer vismændene også rigtigt, når de anbefaler politikerne at udarbejde en offentlig handlingsplan for, hvilke redskaber de vil bruge hvornår, hvis smitten stiger.

Det Økonomiske Råd – populært kaldet vismændene – peger i deres efterårsrapport blandt andet på, at corona-bekæmpelse skal være så samfundsøkonomisk billigt som muligt. De fremhæver intensiv massetest, opsporing og karantæne som mulige løsninger frem for flere nedlukninger af erhvervslivet. Det vækker glæde hos Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der taler på vegne af 18.000 små og mellemstore virksomheder i Danmark.

”Vismændene lever op til deres navn, når de anbefaler, at smittebegrænsende tiltag bør give så få samfundsøkonomiske omkostninger som muligt. Under coronakrisen er politikerne desværre nogle gange gået et skridt videre end sundhedsmyndighedernes anbefalinger, hvilket har betydet nedlukninger uden dokumenteret effekt. Det har bragt en del virksomheder, fx restauranter og underleverandører til fest og kulturarrangementer, på randen af konkurs. Jeg håber alle politikere med respekt for de udfordringer, især mindre virksomheder står med for tiden, lader sig vejlede af vismændene, så de politiske indgreb i højere grad tager hensyn til samfundsøkonomien,” siger Jakob Brandt.

Vismændene beskriver også muligheden for massiv testning, så hele befolkningen testes omtrent hver anden uge.

”Massetest med efterfølgende smitteopsporing og karantæne kommer til at koste nogle penge, men som vismændene skriver, kan der være betydelige gevinster ved at gå den vej fremfor at lukke virksomheder. Jeg kan derfor kun på det kraftigste bakke op om, at vi udbygger test- og opsporingsberedskabet i Danmark,” siger Jakob Brandt.

Skulle en massiv udvidelse af teststrategien ikke være nok, ønsker vismændene en plan for regeringens indgriben.

”Jeg er glad for, at vismændene opfordrer regeringen til at melde klart ud om, hvilke indgreb den vil anvende, hvis smitten tager til. En af de største kritikpunkter vi hører fra de mindre virksomheder er umuligheden ved at planlægge. Det bør være muligt fra politisk side at fremlægge en offentlig handlingsplan for forskellige scenarier som fx den irske eller den fra New Zealand. Forudsigeligheden bør ikke kun gælde restriktioner, men også forventninger til kompensation, så virksomheder har mulighed for at vurdere, i hvilken grad de bør omlægge produktionen eller lukke forretningen,” siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.