SMVdanmark: Udskudt slutafregning redder virksomhederne på målstregen

Flere tusind virksomheder var i risiko for at miste deres corona-kompensation, for selv om revisorer og bogholdere har knoklet i døgndrift, kunne de ikke nå at overholde fristen for slutafregning. Derfor er dagens melding om udsat frist meget glædelig og i sidste øjeblik, mener SMVdanmark.

Erhvervsstyrelsen har netop besluttet at give op til 60 dages udsættelse af fristen for, hvornår virksomhederne skal indsende den endelige dokumentation for den kompensation, de har modtaget under coronakrisen. Fristen var ellers i næste uge, d. 30. september.

Det vækker stor glæde hos SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, hvoraf mange har været påvirket af restriktioner.

”Vi er meget glade for beslutningen, for vi har fået mange henvendelser fra især revisorer og bogholdere, der bogstaveligt talt var ved at gå ned med stress. De kunne se, at selv om de har knoklet i døgndrift de seneste uger, så ville de ikke kunne nå fristen d. 30. september,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

Virksomheder, der ikke overholdt fristen, skulle tilbagebetale hele den kompensation, de ellers havde modtaget.

”Vores vurdering er, at mange tusind virksomheder ville overskride fristen, og konsekvenserne for den enkelte virksomhed kunne være katastrofal med et krav om tilbagebetaling af flere hundredetusinde kroner. Det har vi gjort erhvervsministeren opmærksom på, og han skal have stor tak for at skride til handling,” siger Jakob Brandt.

Pengene fra de forskellige kompensationsordninger blev oprindeligt udbetalt på baggrund af forventninger, og slutafregningen er derfor den endelige opgørelse, der skal sætte to streger under kompensationsbeløbet.

”Det er i mange tilfælde komplicerede sager, der kræver indhentning af en masse dokumentation, og desuden har Erhvervsstyrelsens IT-system de seneste uger været plaget af nedbrud og lange svartider, hvilket har gjort det til en ekstra frustrerende proces for virksomheder, revisorer og rådgivere. De får nu en tiltrængt ekstra periode at slutafregne i,” siger Jakob Brandt.

Læs mere hos Erhvervsstyrelsen her.

SMVdanmark: Vismændene overser muligheden for mere arbejdskraft fra EU12.10.2021 12:01:28 CEST | Pressemeddelelse

Vismændene vil løse den akutte mangel på arbejdskraft ved at tiltrække flere mennesker fra lande uden for EU. Det er fint, men vismændene burde være mere opmærksomme på potentialet i arbejdskraft fra især Sydeuropa og arbejde for danske jobcentre i Sydeuropa. Vi må ikke stirre os blinde på den såkaldte beløbsordning, der regulerer, hvor mange ikke-EU-borgere der kan komme hertil, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Digitaliseringsrådets anbefalinger er godt arbejde, men pengene mangler1.10.2021 14:59:46 CEST | Pressemeddelelse

Digitaliseringsrådet har fremlagt deres længe ventede anbefalinger for finansministeren og erhvervsministeren. Der er flere gode ting i anbefalingerne, blandt andet at det skal være lettere for virksomhederne at indrapportere data til myndighederne. Men det er ærgerligt, at puljen til SMV:Digital ikke bliver øget yderligere, for den er afgørende for, om SMV’erne bliver mere digitale, mener SMVdanmark.