SMVdanmark: Stor ros til regeringen for vigtig aftale for SMV’erne

Med dagens aftale om en låneordning for A-skat og moms sikrer regeringen en stærkt tiltrængt likviditetsindsprøjtning til de mindre virksomheder, hvor mange kæmper for overlevelse. Det er meget glædeligt, men vi mangler stadig en styrkelse af kompensationspakkerne, mener SMVdanmark.

Med en ny aftale sikrer regeringen tiltag og låneordninger, der giver yderligere 170 mia. kroner i likviditet til de danske virksomheder.

”Regeringen skal have stor ros for at finde en god løsning for de mindre virksomheder. Vi har flere gange foreslået en moms-låneordning, og det er også glædeligt, at virksomheder med årlige lønudgifter over tre mio. kr. nu også kan udskyde A-skat,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

“Men det er også tiltrængt. Lige nu kæmper mange mindre virksomheder en brutal kamp for overlevelse, og muligheden for at udskyde skat og moms giver dem et meget nødvendigt pusterum. Ifølge vores undersøgelser vurderede næsten hver tredje tvangslukkede virksomhed, at de var i risiko for at gå konkurs inden for tre måneder. Her spillede den dobbelte moms-regning en betydelig rolle, og det er derfor en stor lettelse, at den nu er blevet udskudt,” siger Jakob Brandt.

Han advarer dog om, at den udskudte regning kan ende som en stakket frist.

“For kompensationspakkerne giver kun delvis erstatning for virksomhedernes tab, og hver måned fosser penge ud af ellers veldrevne og sunde virksomheder. Pakkerne, der blev designet sidste år, var lavet til virksomheder med økonomisk fedt på kroppen. Men her på coronakrisens snart 12. måned, hvor coronakrisen hver måned har været en økonomisk åreladning på virksomhederne, er den delvise kompensation ganske enkelt ikke nok. Derfor er vi også rigtig glade for, at Mette Frederiksen flere gange har udtalt, at regeringen ønsker at kigge på hjælpepakkerne igen,” siger han.

Han efterlyser især en styrkelse af lønkompensationsaftalen, og at selvstændige får den samme kompensation, som statskassen giver lønmodtagerne.

”Parterne bag lønkompensationsaftalen skal tilbage til forhandlingsbordet. I dag mister fx en frisør med 5 ansatte ca. 50.000 kr. om måneden i lønudgifter til hjemsendte medarbejdere. Det er helt afgørende, at virksomhederne får 100 pct. dækning for medarbejdernes lønudgifter.”

”Derudover er det ganske enkelt ikke rimeligt, at de selvstændige har skulle leve for 23.000 kr. om måneden fra staten, mens lønmodtagerne har modtaget op til 30.000 kr. og fået resten af lønnen suppleret op af den selvstændige – typisk ved at den selvstændige har trukket på egen løn og opsparing,” siger Jakob Brandt.