SMVdanmark: Nu skal kompensation være landsdækkende

Med nye restriktioner er der nu behov for at gøre kompensationerne landsdækkende, som man kender fra foråret, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

Regeringen melder nu ud, at yderligere 31 kommuner omfattes af nye restriktioner. Det kalder på, at kompensationerne gøres landsdækkende, mener Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark:

“Vi støtter fuldt og helt, at regeringen tager de nødvendige skridt for at sikre, at antallet af corona-smittede ikke bliver for højt, og at regeringen opskalerer den danske testindsats ved at inddrage hurtigtests som supplement Vi befinder os nu i en situation, hvor nedlukningen er så omfangsrig, at modsvaret fra Folketinget  være at gøre hjælpepakkerne generelle og landsdækkende, præcist som vi kendte det i foråret.” siger han.

SMVdanmark foreslår, at de efterhånden mange kompensationspakker samles til enkelte få, der samtidig skal gælde hele året:

Kompensationspakkerne har siden sommer været lappeløsning på lappeløsning. Det har været til stor frustration for virksomhederne, som har tabt overblikket over de mange forskellige ordningerVi vil derfor kraftigt opfordre til, at vi samler alle hjælpepakkerne til et par store årspakker, der gælder for resten af 2020 og frem til næste forår, siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.