SMVdanmark: Momsbomben er demonteret – men renten gør ondt

Dagens aftale om senere tilbagebetaling af corona-lån spænder et sikkerhedsnet ud under virksomhederne og vil forhindre konkurser. Det er til stor lettelse for dem, der er gældsramte. Jakob Brandt, adm. direktør, er dog ærgerlig over, at renten bliver så høj.

Et bredt flertal har netop aftalt, at virksomheder, der skulle betale momslån 1. november 2021 og 1. februar 2022, først skal tilbagebetale lånene 1. april 2022. Derefter har de 24 måneder til at afdrage via Skattekontoen til en månedlig rente på 0,7 pct.

Jakob Brandt er lettet og glad for, at det er lykkedes at lande en ordning, der er til at leve med.

”Jeg er rigtig glad for, at politikerne har været lydhøre, når vi og en sammenslutning af erhvervsorganisationer, har fortalt dem om de mange mindre erhvervsdrivende, der var stærkt bekymrede for deres corona-gæld. Gælden har de måttet optage for at klare sig gennem fx tvangslukning og restriktioner. De er først for nyligt begyndt at tjene penge. Den ekstra tid, de nu får til at høvle af på deres gæld til staten, er en kæmpe lettelse for dem. Vi har fået mange henvendelser fra medlemmer, der frygtede de to kommende momsregninger. Den frygt har det politiske flertal nu fjernet, og det skal de have tak for. Det her vil forhindre en masse potentielle konkurser,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark har sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv, HORESTA og DRC tidligere foreslået en mere lempelig afdragsordning.

Jakob Brandt er dog ærgerlig over, at renten bliver på 0,7 pct. om måneden efter d. 1. april. Det svarer til ca. 8,4 pct. om året.

”Det er en meget høj rente efter en krise, hvor mange virksomheder stadig er økonomisk svækkede. Man må huske, at virksomhederne har betalt en høj pris for vores fælles indsats for at dæmpe smittespredningen. Det har de gjort med stor velvilje og ansvarsfølelse. Men det har kostet dem dyrt, og derfor er jeg ked af, at de straffes med høje renter,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Reformudspil giver for lidt arbejdsstyrke7.9.2021 12:35:53 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens reformudspil ”Danmark kan mere I” rummer gode elementer, og det er positivt, at regeringen nu er kommet i gang med reformdagsorden. Dog gør det konkrete udspil for lidt for at afhjælpe manglen på arbejdskraft. Fx lavere dimmitendsats og ingen modregning i pensionen trækker i den rigtige retning, men der skal mere til. Og øget aktieskat er et grimt slag for virksomhederne. SMVdanmark ser frem til, at de kommende reformer leverer endnu flere sæt hænder til arbejdsstyrken.