SMVdanmark: Kompensation skal dække alle ramte erhverv

SMVdanmark støtter regeringens nedlukninger, men opfordrer folketinget til at støtte de hårdt ramte virksomheder. Særligt virksomheder, der lever af turisme og oplevelser er økonomisk pressede, påpeger adm. direktør Jakob Brandt.

Regeringen har netop offentliggjort en række restriktioner og opfordringer, der gælder i 38 af landets kommuner fra på onsdag. Handlingerne møder forståelse fra Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der dog også gør opmærksom på behovet for yderligere kompensation:

“Vi vil gerne kvittere for, at regeringen tager de nødvendige skridt i retningen mod at sikre, at corona-pandemien ikke kommer ud af kontrol. Det er afgørende, at vi passer på hinanden. Men vi vil gerne understrege behovet for, at regeringen også passer på vores virksomheder. Vi vil derfor gerne minde om, at der stadigt er mange virksomheder, som er på økonomisk katastrofekurs og ikke får den tilstrækkelige kompensation fra kompensationspakkerne, siger han.

Han efterlyser hurtigere udbetaling og en bedre lønkompensationsordning.

Vi ser positivt på, at der kommer kompensation, som vi kender det fra foråret. Der er særligt to erfaringer fra foråret, som vi gerne vil opfordre til, at der er fokus på. For det første er det helt centralt, at pengene udbetales hurtigt, for mange små virksomheder lever lige nu fra hånden til munden. For det andet skal virksomhederne få 100 pct. dækning, når de hjemsender medarbejdere på lønkompensation. Det sker ikke i dag. Det er ikke holdbart, at virksomhederne skal have store udgifter for at have medarbejdere gående derhjemme, siger Jakob Brandt.

Især oplevelseserhvervene og dem der normalt lever af turister, bør hjælpes, for de har akut behov, mener han.

Turismeindustrien og oplevelseserhvervene er særligt hårdt ramt af regeringens restriktioner. De fik ikke en andel i første runde af feriepengeudbetalingerneFor ingen danskere afleverer hunden i hundepension, køber souvenirs i souvenirbutikkerne eller lejer cykler på hotellerne,” siger Jakob Brandt og tilføjer:

Samtidigt blev oplevelseserhvervene ikke tilstrækkelig hjulpet med finanslovens aftale om gavekort til restauranter, cafeer, teatre mvFor ingen køber gavekort fra leverandøren af lyd, lys og scene eller fra leverandøren af mobile toiletter til festivalen. Jeg kan ikke sige dette kraftigt nok: Hele denne underskov af virksomheder er både hårdt presset og overset og har akut behov for hjælp.

SMVdanmark: Glædeligt at nystartede selvstændige nu også kan få kompensation21.1.2021 11:44:40 CETPressemeddelelse

Iværksættere, der startede virksomhed fra 9. marts til 1. november 2020, kan nu også kan få kompensation. Det er glædeligt, at politikerne nu spænder et sikkerhedsnet ud under de iværksættere, der har trodset krisen og har haft modet til at forsøge at skabe vækst og nye arbejdspladser, men blev ramt hårdt af coronaens anden bølge. Dét skal der lyde en stor tak for, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.