SMVdanmark: Klogt at droppe generel revisionspligt for virksomheder

Med ny aftale om revisionspligt for udvalgte virksomheder undgår man, at alle mindre virksomheder skulle pålægges et omstændigt og dyrt revionskrav, mener SMVdanmark, der kalder aftalen et fornuftigt kompromis.

Et flertal af folketinget har indgået en aftale om virksomhedernes revisionspligt, der medfører, at virksomheder med en omsætning på 5-8 mio. kr. årligt i udvalgte risikobrancher fremadrettet skal have en revisorerklæring. Det glæder dog SMVdanmark, at man med aftalen undgår en generel revisionspligt eller revisorpligt for alle mindre virksomheder:

“Grundlæggende er vi tilfredse med aftalen. Danmark er blandt de lande i EU, hvor virksomhederne er pålagt den skrappeste revisionspligt. Samtidigt er de små virksomheder, dem der i allerhøjest grad følger reglerne og det er kun få procent, der snyder bevist. Derfor har det været magtpålæggende for os, at der ikke blev indført en generel revisionspligt eller revisorpligt. I det lys er der landet et fornuftigt kompromis,” siger Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

SMVdanmark har tidligere beregnet, at en generel revisionspligt vil medføre en økonomisk byrde for små og mellemstore virksomheder på 1,7 mia. kr. årligt. Med målretningen af revisionspligten i aftalen mod specifikke brancher, undgår man at påføre for mange virksomheder en unødvendig økonomisk byrde, vurderer Mia Amalie Holstein, men aftalen kunne have fokuseret endnu mere på brancher med problemer:

”Vi havde gerne set, at revisionspligten havde været endnu mere målrettet de virksomheder, der snyder. Målet bør jo ikke være at ramme de mange virksomheder, der lever efter reglerne, men de få der snyder. 8 pct. af de virksomheder, der snyder bevidst, står for halvdelen af skattegabet. Derudover er mange virksomheder i risikobrancher, fx restauranter og eventvirksomheder, i forvejen utrolig hårdt ramt af coronapandemiens medfølgende restriktioner. Yderligere krav om kontrol vil derfor presse virksomhederne endnu hårdere på pengepungen, siger Mia Amalie Holstein.

Også målretningen mod virksomheder med en stor balancesum, kan i mange tilfælde ramme skævt, vurderer hun:

”Ideen om, at pålægge virksomheder med en stor balancesum revisorpligt er ikke vokset i vores have. Det vil ramme bestemte brancher uretfærdigt hårdt. Her kan fx nævnes bilforhandlere, ejendomsinvestering og andre brancher der kræver høj binding i f.eks. lager, produktionsfacilitet mv. Dog er vi glade for, at dette krav kun vil ramme et meget begrænset antal virksomheder.”

SMVdanmark har tidligere opfordret til at finde fleksible alternativer til krav om revision. Det ærgrer derfor Mia Amalie Holstein, at aftalen ikke giver mulighed for at nogle virksomheder kan få regnskab godkendt af andre aktører i branchen:

”Når politikerne stiller flere krav om revision, styrker man et monopol knyttet til den godkendte revisor. Vi så gerne, at Folketinget havde indført muligheden for en privat certificeringsordning, som de relevante aktører i branchen kunne stå bag, således at også regnskabskyndige med en certificering, som fx dygtige bogholdere, kan hjælpe virksomhederne som alternativ til revisorpligten.”

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.